Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Octaviafuzz
Hej
Jag har efter Polestar optimering fått lite konstiga färddator siffror. Varje gång jag stannar bilen och ska köra iväg så får jag 99.9 på momentan förbrukningen på färddatorn. Det spelar ingen roll hur jag smyger iväg så får jag dessa siffror och de var absolut inte innan. Jag har sett på andra forum att en del har fått dessa siffror efter diverse verkstadsbesök och de har blivit rekommenderade allt från åteställningar av programvaror till uppdatering av dessa. Det är ingen snål bil jag har V70 T6 2008 men den visade inte alls dessa siffror innan. Färddatorn visar 99.9 även efter jag har helt släppt gasen ett par sekunder. Jag kan också tillägga att jag för övrigt är väldigt nöjd med uppdateringen prestandamässigt. Jag har ännu inte mätt detta vid pump.
av mortimer
Bara att åka in till Volvo verkstaden som gjorde optimeringen igen. Känns som spontant backjobb; något som missats i deras instruktion.
av Malmstroem
Ska man vara krass så har du faktiskt 99.9 momentan förbrukning när du startar. Så det är lite hårt att hävda att det är fel.

Dock så borde momentanförbrukningen gå ner väldigt snabbt när du kommer upp i fart. Om den inte gör det så har du ett fel att klaga på.
av YoZ
Hej

Det där känner jag igen i min bil också!

Svårt att jämföra hur den var orginal då bilen uppgraderades precis efter att jag hade köpt den!

Min bil sätter felkod att bilen går fett! Sök på "felkod V70" här på forumet

Bilen skall in på fredag för felsökning trots att bilen fortfarande går helt utan problem! Riktigt bra sug i kärran med Polestar.

Gällande 99.9 i förbrukning skall ta upp detta också på fredag. Med vinterdäck drar bilen 1.21 blandad. Nån dl över vad den skalk dra antar jag?

Återkommer om jag får veta något på fredag!
av Ola311
Tjena. Det står så på min bil med en v70ll D5 my09 och den är original :)
av Octaviafuzz
YoZ, det ska bli intressant att se vad de säger på fredag.
Om jag startar så lugnt det går så släpper inte 99.9 förrän vid 30-40 km/h.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det kanske bara är så att Polestar ger verkligare siffror? Min 850 Turbo från 1994 hade en hjärtinfarktsförhindrande funktion som spärrade visningen vid 50,0 l/100 km, oavsett hur mycket det gick åt. Dessutom kan ju inte Polestar trolla fram effekt utan att det går åt drivmedel. Att de har samma specifikation betyder ju bara att de tar lika mycket i körcykeln.
av Octaviafuzz
Jo, det stämmer, så klart att de inte kan trolla fram effekt men jag trycker kanske ner pedalen 1mm och får 99.9 upp till 30-40. Om jag kör lugnt iväg så jag får upp hastigheten och släpper gasen så tar det 7-10 sek innan 99.9 släpper. Känns inte bra psykiskt. Det hade självklart varit annorlunda om jag hade gasat lite mer men nu gasar jag absolut så lite det går.
av Octaviafuzz
Ola311 skrev:Då måste väl medel värdet på hur mycket bilen drar bli fel med??????
Svårt att avgöra hur mycket mer, men helt klart mer vid stadskörning start/stopp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]