Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, en K, inget pumprelä.

Och ett ganska enkelt tändsystem så det finns inte så mycket att välja på: Hallgivare, tändmodul eller dålig kontakt nånstans.
Pilla tillbaka gummit på kontakten på fördelaren och mät på stiftet i mitten, det ska slå mellan jord och nästan hela batterispänningen när du drar runt motorn för hand och med tändningen på.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Ja det är en K vi pratar om...det har jag helt missat :oops:
Sorry!
av Danne77
Nu hänger jag inte med...vilket gummi ska jag pilla tillbaka på fördelaren?
Alltså jag har lossat fördelarlocket då problemet uppstår och kollat om jag får ström till kolet vilket jag inte får. Jag har kollat kabeln mellan fördelarlocket och spolen och den är ok och spolen är ok. Tänkte försöka köpa en ny fördelare på skroten och testa. Men om det skulle vara hallgivaren hur märker man det då? Vilka symptomer ger det?
Mvh,

Daniel
av Arne
Där du har kabelanslutningen till fördelaren.
av Danne77
Ok...men eftersom jag redan kollat att jag inte har ström ut från spolen när problemet uppstår så lär ingen ström finnas i fördelaren eller på kontakten som leder till den från spolen.
Det jag undrar är om det är så att spolen styrs av någonting som kan påverkas av värme. Alltså jag vet att det går en signal från tändmodulen till spolen men det verkar ju som om denna signal inte kommer och tändmodulen har jag bytt så den borde vara hel. Får tändmodulen i sin tur en signal från hallgivaren? I såntfall undrar jag om hallgivaren fungerar så att den kan strula då motorn börjar bli varm och då inte skickar ut den signal till tändmodulen som den ska?

Mvh,

Daniel
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, hallgivaren sitter i fördelaren och det är den du ska mäta. Du ska ha ett tre-poligt kontaktstycke där.
av Danne77
Hej,

Tack för en bra sida!
Jag plockade isär fördelaren och upptäckte att locket som snurrar runt hallgivaren var lite tillbucklat konstigt nog...så jag fixade till det så det kunde löpa frott runt hallgivaren och sedan putsade jag bort lite rost som satt på givaren efterd et fungerar bilen perfekt!
Att byta givaren själv verkar vara krånligt..nitad och svårt att komma åt!
Hur som helst är problemet löst!
Nu har jag bara problem med min andra volvo..där tomgången är för hög (Se annat inlägg)

Hälsningar,

Daniel

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]