Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740Nisse
sicnarf skrev:Ja, du måste ju veta varifrån det gnisslar och berätta för oss så man kan säga om det har att göra med ditt icke startande. Det kan gnissla från så många ställen nämligen. Gnisslade det inte innan stoppet? Sedan måste du kolla om du har gnista och se om pumpen går. Be nån sätta örat till tanklocket när du försöker starta. Hörs pumpen gå då? Kolla i sökrutan eller på google eller youtube hur man kollar om man har gnista. Återkom sedan. Jag tror din vevaxelgivare är kass.
Började gnissla 20 sek innan den dog på tomgång . sen har jag inte fått igång den.
av rid54
Låter ju inte så kul. Du kanske ska försöka dra runt motorn för hand (med en nyckel på vevaxelns remskivemutter eller genom att lägga i högsta växeln och vrida ett bakhjul (om det är en manuell...)). Försök avgöra om det går "lagom trögt" och lyssna efter missljud. Ta bort generatorremmen, se om det gör någon skillnad. Försäkra dig om att rotorarmen i fördelaren följer med motorns rotation.
av jaka
Hej!
Som jag skrev förut! Kolla att inte remskyddet över generatorremhjulet ligger mot remhjulet...Då gnisslar det!
av 740Nisse
Zeus skrev:Prova kör i lite startgas och se om den startar då
Det var dåligt med motoroolja , så jag fyllde på . Nu slutade det att gnissla.... Skuren?
Användarvisningsbild
av lennarte
740Nisse skrev:Det var dåligt med motoroolja , så jag fyllde på . Nu slutade det att gnissla.... Skuren?
Fungerar oljetryckslampan? Förmodligen är det kamaxeln som "gnisslat" i lagringen. När det blir för lite olja i motorn är det kamaxeln som först blir utan olja. Har varit med om att kamaxeln skurit och "ryckt av" kamremmen. Då var det tätt i den lilla tunna oljekanalen (mellan block och motor). Jag lyfte av toppen och rensade med ståltråd och slipade rent på kamaxeln där lagringen "kletat". Nu rem och ny olja, sen gick det igen, i många mil. Det var en grannes bil, så jag såg den varje dag. Detta var en B21 motor (-77), vet ej om "strypningen" finns på senare modeller.

Mvh
Lennart
av Arne
De tidiga B21:orna var känsliga på kamaxellagringen, bytte man inte olja regelbudet inom rätt tid så hände detta som lennarte beskriver.
Tror det var från -79:års modell det blev en bättre lagring, men har man slarvat med oljebytena kan det säkert hända på de senare modellerna även B230.
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]