Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalleballe
#825005
Hej alla glada volvo-vänner!

Hade is i kylsystemet så kylvattnet tröcks ut (tidigare ägare hade inte fyllt på med glykol utan bara vatten..och jag glömde kolla innan det blev kallt) . Såg ut att komma underifrån kylaren och expansionskärlet.

Bytte kylaren och spolade ur systemet med vatten för att få bort ispropparna

Tog en stund efter jag bytt kylaren att få värme i kupén men den kom till sist.
Märkte att när bilen stod på tomgång så var både undre och övre kylarslangarna varma, men när jag åkt en sväng i stan så var bara den övre kylarslangen varm efter det och det verkar inte vara något tryck alls i expansionskärlet, pös ingenting när jag öppnade det. Nu var det iofs ganska kallt igår, cirka -10 grader. Så termostaten kanske stängde när jag körde för det var så kallt. Men borde jag inte ha tryck ändå när jag öppnar locket till exp. kärlet? Har jag missat någon vital del? Kan något ha tagit skada av att motorn gick varmt? Den går dock hur bra som helst, märker ingen skillnad mot innan.

Bör man oroa sig?
Användarvisningsbild
av lennarte
#825027
dalleballe skrev:men när jag åkt en sväng i stan så var bara den övre kylarslangen varm efter det och det verkar inte vara något tryck alls i expansionskärlet, pös ingenting när jag öppnade det.
Det är helt normalt att nedre kylarslangen är kallare, och är inte hela kylsystemet varmt blir det inte så högt tryck. Kolla på locket till expansionskärlet, är det svart eller grått är det ett gammalt lock av tvivelaktig kvalitet (kan även blivit skadat). Kolla på skroten efter ett grönt lock eller åtminstone ett annat lock. När båda kylarslangarna är varma bör där vara tryck.

Mvh
Lennart
#825051
Ok tack för informationen. Locket till expansionskärlet är grå/beige aktigt. Definitivt inte grönt. När jag var på skroten sist fanns det inte många 240is kvar. Passar exp. kärl-locket från någon annan modell? Eller måste det just vara från 240?
Användarvisningsbild
av lennarte
#825070
Jag tog från en S80 till min 740. När det gröna locket kom i produktion var både 240 och 740 taget ur produktion. 850 kanske, sista 900 och S/V90 har kanske det.

Mvh
Lennart
#825204
Är det förresten normalt att tempmätaren efter att motorn varit kall och är på väg upp i temp så går mätaren upp en liten bit över mitten innan den kort där efter går ner och stannar på mitten. Tror det alltid varit så men lika bra o fråga!
Användarvisningsbild
av lennarte
#825215
Du har nog bara en lite trög termostat. Normalt gör den inte så, men är det inte värre än "en liten bit" är det ingen fara. Du får hålla koll på det, börjar det närma sig det röda området innan det vänder får du ta dig "en funderare". Termostaten är inte dyr och lätt att byta när det blir aktuellt.

Mvh
Lennart
av Henke3
#825997
lennarte skrev:Det är samma på alla, 0,5bar

Mvh
Lennart
Nja, det är inte samma på alla, gråa locken kör vi med på tävlingsbilarna just för att öka öppningstrycket.
Vad gröna locket har vet jag ej, tidigare stod trycket på locket.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#826090
Henke3 skrev:
lennarte skrev:Det är samma på alla, 0,5bar

Mvh
Lennart
Nja, det är inte samma på alla, gråa locken kör vi med på tävlingsbilarna just för att öka öppningstrycket.
Vad gröna locket har vet jag ej, tidigare stod trycket på locket.
Grönt lock = 150kPa
Grått lock = 150kPa

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]