Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för ditt svar!
1. Angående XC60 (som inte har T91)
Jag han dock att beställa en TC3, tur att den skall funka :) Beställde via länken från din eminenta beskrivning i denna tråd. Det ända jag behöver beställa utöver TC3 enheten är alltså en kabel från Volvo ("Volvos Y-kabel för fjärrstartsmontering (art.nr: 30 776 784))"? Eller behöver jag även den du nämner under fråga/punk två i inlägget ovan?

Angående min v70 (som har T91)
2. Ja jag har en T91. Jag installerade den förra vintern, vilket jag tyckte gick relativ smidigt.Du skriver att du köpte den kabeln av misstag men ändå använd den. Rekommenderar du att jag köper den om jag vill utvidga med en TC3? och slaktar den på samma sätt som du gjorde?
daSea skrev:
bem skrev:Lite off topic men plasti dip (spray?) på fälgarna - har du gjort det för att det är "snyggt" eller för att skydda aluminiumfärgen därunder från att "flagna" (som är vanligt att det blir på alufälgar efter några säsonger i vätan/salt), eller bägge anledningarna kanske?

/Bo
Mest faktiskt för att få vinterfälgarna lite "tuffare/snyggare"... Naosfälgarna är väl egentligen inga höjdare annars. Köpte nya vinterdäck och passade då på. I våras fick jag lämna in bilen till Volvo så de kunde hjälpa mig att få bort en låsbar hjulbult på höger fram som fastnat. Drog sönder adaptern på sista däcket när jag skulle ha bort vinterhjulen... beställde en ny från Tyskland via Wheellockkeys hemsida... drog sönder det fanskapet också... lämnade bilen till Volvo så de fick misshandla bort bulten... tyvärr fick sig fälgen en del av denna misshandel också, två större djupare hack/repor... De syns nu med om man tittar ordentligt, men inte lika tydligt (på håll iaf...)

Bild

Men bort kom hjulet och nu kör jag utan låsbara hjulbultar... Ska ändå byta sommarfälgarna snart med. De kanske rullar nästa sommar också om däcken vill, men sen blir det nya kompletta hjul... Volvo original Modin 18" blir det då!

Bild

Ett litet tipps i all välmening om en bult sitter för hårt ex låsbult.
Skruva lös de andra bultarna ca 20% och ta en tur med bilen på en säker plats sväng kraftigt fram och tillbaka gasa o bromsa några ggr sen så släpper den trilskande mutter/bulten garanterat utan problem.

Ps 18 loppor för ett par 18" fälgar ? Nä skulle inte tro det...
Lägg slantarna på Världsfreden i stället;-)
torwald skrev:Tack för ditt svar!
1. Angående XC60 (som inte har T91)
Jag han dock att beställa en TC3, tur att den skall funka :) Beställde via länken från din eminenta beskrivning i denna tråd. Det ända jag behöver beställa utöver TC3 enheten är alltså en kabel från Volvo ("Volvos Y-kabel för fjärrstartsmontering (art.nr: 30 776 784))"? Eller behöver jag även den du nämner under fråga/punk två i inlägget ovan?
Anledningen till att jag tog en av kontakterna från den kabeln (Webasto) var att den kontakten passade kontakten på Volvo-kabeln som är 6-polig och är tänkt att kopplas till den 6-poliga kontakten på T91. Kontakten på TC3 är som jag tidigare nämnt större. 12-polig så där passar den inte. Så jag bytte ut en av kontakterna i änden på den medföljande TC3-kabeln och kopplade sedan in den mellan Volvo-kabeln och TC3-modulen. Kanske lite onödigt att köpa en kabel för 300:- bara för att ta en kontakt. Du kan lika gärna löda eller tvinna ihop kabeländarna och säkra ordentligt med krympslang över. Kopplingen lär ju inte utsättas för större påfrestningar där den ligger gömd under handskfacket/under golvmattan sen. Själva monteringen av TC utförs på samma sätt som för T91. Kolla bara så att det är samma Volvo Y-kabel för XC60 som för V70... men jag utgår från att det är det. T91 fjärrstart som den är skapad för är ju inte modellspecifik. Det är ju samma Webastobrännare i båda bilarna.
torwald skrev: Angående min v70 (som har T91)
2. Ja jag har en T91. Jag installerade den förra vintern, vilket jag tyckte gick relativ smidigt.Du skriver att du köpte den kabeln av misstag men ändå använd den. Rekommenderar du att jag köper den om jag vill utvidga med en TC3? och slaktar den på samma sätt som du gjorde?
Ska du montera TC3 i en bil som redan har T91 MÅSTE du ha den lilla Y-kabeln från Webasto, om du vill kunna använda båda modulerna. Då behöver du inte skaffa Volvo-kabeln som du redan har. Den medföljande TC3-kabeln kopplas sedan till den lilla 4-poliga kontakten på Y-kabeln. De andra två 6-poliga kontakterna på Y-kabeln kopplas till Volvo-kabeln respektive T91-modulen. Färdigt. Lite smidigare installation där... men då har du iof redan gjort grundarbetet förra vintern med T91. Sen gäller det bara att få plats med båda modulerna innanför mattan vid väggen...

Lycka Till!
oldtimersmc skrev: Ett litet tipps i all välmening om en bult sitter för hårt ex låsbult.
Skruva lös de andra bultarna ca 20% och ta en tur med bilen på en säker plats sväng kraftigt fram och tillbaka gasa o bromsa några ggr sen så släpper den trilskande mutter/bulten garanterat utan problem.

Ps 18 loppor för ett par 18" fälgar ? Nä skulle inte tro det...
Lägg slantarna på Världsfreden i stället;-)
Jo, testade det... körde ett par varv runt kvarteret vinglandes som ett rattfyllo, utan resultat... men kanske ändå gjorde för fega rattutslag...

18 000 är alltid mycket pengar, men för ett par kompletta Volvohjul, när jag betalade 16 000 för en uppsättning kompletta 18" från gummihuset (som ändå är billiga) med AEZ Tidore Dark med Goodyear F1-sulor, tycker jag ändå är ok.

Har dock nu fastnat för Volvo Artio 19"... 21 000 kr kostar de kompletta med däck... frugan tyckte de var snyggare. Priset ruskade hon bara på huvudet åt vad gäller båda uppsättningarna. ;-)

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-470129
Tack skall du ha! Du är verkligen till stor hjälp. Jag vet att du har skrivit om kablarna tidigare i tråden, men jag var rädd att jag hade missuppfattat saker och ting. Vilket jag hade :) Tack
Sugen på en gsm start,har fixat det på min gamla V70N med att jorda en kaben från AEM boxen.Har därefter en gsm styrd enhet som jordar den kabeln.
Om jag köper Volvos Y kabel,då har man ju 3kablar (brun,röd,gul) Om den gula jordas startar värmaren då? med mjukvara laddad!

Är det så är det lätt å ta valfri utrustning för att jorda den kabeln...
erbe skrev:Sugen på en gsm start,har fixat det på min gamla V70N med att jorda en kaben från AEM boxen.Har därefter en gsm styrd enhet som jordar den kabeln.
Om jag köper Volvos Y kabel,då har man ju 3kablar (brun,röd,gul) Om den gula jordas startar värmaren då? med mjukvara laddad!

Är det så är det lätt å ta valfri utrustning för att jorda den kabeln...

Väcker en gammal tråd, fick du något svar i frågan?
Går det köpa kabeln och valfri gsm modul?
Ja, det ska bara vara att göra likadant som jag gjorde. Det kan vara lite annorlunda om man har en 12-, men för 08-11 ska det se likadant ut överallt.
Vad var annorlunda på en -12?
Jag har monterat på min 13 och fick idag mjukvaran. Har inte hunnit kolla ordentligt men det verkar inte som den startar. Försöker jag starta med telefon står det bränslevärmare startar sen står det att den är av (såg att de kunde vara så men att den starta iaf) men nu när jag försöker starta med direktstarten i bilen står det bränslevärmare startar~ sen står det även då att den är av. Verkade inte som den gick igång.

Vet inte vad som kan vara galet. Får undersöka lite senare idag.
daSea skrev:Ja, det ska bara vara att göra likadant som jag gjorde. Det kan vara lite annorlunda om man har en 12-, men för 08-11 ska det se likadant ut överallt.

Andelen bilister som behöver dra ett skoter[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(

Ingen som har koll? :( Jag är ju fullt medv[…]