Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 94093a
Min 940 ltt 96a med uppställt ladd till 0,9bar, rullat 17000mil 300mil med uppställt ladd.

Problemet är att den har börjat ta olja tar inget märkbart vid normal körning men om man är ute och leker så tar den olja, i söndags tog den ca 5dl olja på 20 liter bensin vid lek.
Jag har tittat på alla tändstift och inget är sotigt och alla har samma färg, och då borde jag kunna dra slutsatsen att kolvar och topp är ok?
Inga utvändiga läcker.
Har även haft den oljereturen då det tydligen är vanligt att det blir stopp i den men den var som ny.
Har också lossat tryckrören för att se om det värkar oljigt men kan inte påstå att det var nå märkbart oljigt där, enda jag hittade var i slangen vid gasspjället i boten på böjen så rengjorde den för 2 veckor sedan och tittade där igen igår och det låg lite färsk olja där.
Men jag vet inte vad som är normalt då detta är min första turbo bil.

Så vad kan felet vara?
Användarvisningsbild
av päpplet
Troligen en turbo med skjutna tätningar så den blåser ut oljan i avgasröret. Luktar det bränd olja bakom bilen med motorn igång?

Min turbo hade inga onormala glapp men den drog en liter olja/100mil och den sprutade ut olja i både avgashuset och in i motorn. Låg dock en tung doft av bränd olja efter den när jag åkte 8)
av 94093a
Den kan blå rycka litegrann ibland.
Jag är också lite inne på turbon men går den att kontrolera på något sätt?
För vill inte köpa en ny turbo om det är något annat fel...
Användarvisningsbild
av päpplet
Om du tar bort downpipen kan det hända att det kanske syns lite olja i avgashuset om den är kass men jag tror inte det. Det låter ju mest som turbon om den drar såna mängder olja och det inte blir pölar under bilen
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]