Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag har åkt drygt 120 mil med Hakka 8 och tycker oxå att de låter lite väl mycket. Även bensinförbrukningen har gått upp ganska rejält, brukar efter långkörning till Småland och tillbaka ca, 80 mil ligga på 0,85/mil men nu ligger jag på 0,97, vilket känns som lite väl mycket. Hur ser förbrukningen ut för er andra?

205/16-50. V70 2,5FT-10 automat
Robomat skrev:Jag har åkt drygt 120 mil med Hakka 8 och tycker oxå att de låter lite väl mycket. Även bensinförbrukningen har gått upp ganska rejält, brukar efter långkörning till Småland och tillbaka ca, 80 mil ligga på 0,85/mil men nu ligger jag på 0,97, vilket känns som lite väl mycket. Hur ser förbrukningen ut för er andra?

Förbrukning som ökar med dubbdäck? Har jag inte upplevt sen jag körde 740 ;)
Både Volvon och Forden rullar lättare med dubbdäcken. Hakka 7 på Volvon och något annat på forden. Samma dimensioner.
Robomat skrev:Jag har åkt drygt 120 mil med Hakka 8 och tycker oxå att de låter lite väl mycket. Även bensinförbrukningen har gått upp ganska rejält, brukar efter långkörning till Småland och tillbaka ca, 80 mil ligga på 0,85/mil men nu ligger jag på 0,97, vilket känns som lite väl mycket. Hur ser förbrukningen ut för er andra?

Jag har mest kört barmark tills idag :-D I sist jag tankade hade h´jag ett snitt på 0,82. Men då hade jag haft bråttom några gånger,tror att det går att få ner den siffran. Man satan vilka däck! Jag låg på omkörning hela vägen hem från Visby (35km) idag, med släp. :-D
av Jimpen89
Har fått svar idag från Nokian angående hjullagerljudet och de säger att det kan bero på fälgarna. Är det inte original kan de ge oljud pga olika offset. Var in på Volvo och hörde vad de sa om detta och för dem lät det väldigt långsökt. De sa dock att de fått in många kunder som trott det är fel på bilen och alla har en sak gemensamt... Hakkapeliitta 8. Ska träffa en säljare från Nokian så ska vi ta en liten provkörning så får vi vad som händer. Måste ge dem beröm för bra kundmottagande
Skönt att få ännu mer bekräftelse att man inte är ensam om att höra ljudet i alla fall.

Mina är på originalfälg (som dock är Made in Poland :D) så det borde inte Nokian kunna skylla på. Dessutom är dom enligt min säljare monterade på fälgarna av Nokian själva.

Nu när det kom snö fick jag för första gången höra motorn i min bil :D. Jäklar va tyst det blev i lite djupare snö. På packad snö för däcken också en del liv.

Man kan undra hur mycket dom låtit om man inte haft en av världens tystaste (enligt ViBilägare) kombibilar :)

En annan som kommer ha samma eller fulare fälgar på sommarhjulen kan åtminstone se fram emot ett lyft ljudmässigt som heter duga när det skiftas till sommarhjulen om några månader.
Bild
av semmelman
Jimpen89 skrev:
GustavE skrev:Hur tycker ni andra att ljudnivån och gången är i Hakkapeliitta 8? Har såna i 205/60-16 på min V70 och tycker de låter som man har lagerhaveri och att gången är så rå att det vibrerar i ratten (inte som vid obalans utan ungefär som att man hade haft traktordäck på bilen).

Hade för 2 år sen nya Hakkapeliitta 7 på en VW Passat och har för mig att det var liknande ljud och gång när dom var nya. Det blev dock bättre efter ett tag men kommer inte ihåg hur lång tid det tog. Har bara kört 60 mil med Hakkapeliitta 8orna än så hoppas det blir bättre.

Men just nu är det bättre ljud och lenare gång när jag hoppar direkt från V70 till 740 med Hakkapeliitta 5 på :)

Har samma dimension som dig som sitter på en V70 -09 och jag upplever samma sak. Låter exakt som att ett hjullager är paj. De låter mycket mer än vad jag är van. Hoppas precis som dig att ljudet försvinner med tiden. Greppet är dock super så man får väl offra ljudnivån för det. Har inte kört mer än 20mil med mina
För ett par år sen när vi hade passaten lät däcken precis som kullagerljud, jag kunde svära på det men verkstan sa att det var däcken och kullagrena var inga fel på, jag trodde inte på det men när däckverkstan bytte däcken och ljudet försvann så var jag överbevisad. Däckverkstan sa att det var ett ibland förekommande problem med V-däck på Passater och Saabar för de hade nåt vajsing med bakvagnen, det var bakdäcken som lät alltså, däcken slits lite konstigt längst in och så blir det som vågor på däckytan och det låter exakt som hjullagren men det är det inte.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?

2020 XC60 T8 Polestar Engineered Är de[…]

Jag har försökt mig på en lagning […]

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]