Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740Nisse
Hej det är så här jag har en Volvo 744 1990 . Var ute o körde o åkte hem och ställde bara bilen på tomgång . Efter 2 min på tomgång så började den gnissla något hemskt ! Från insug generator ah nån stans därikring och skulle starta igen men det funkade inte? Utan motorn går runt och den gnisllar bara men den startar ej? Hjälp !!!
av rid54
Motoroljenivå OK?
Kolla drivremmarna! Kolla att de är hela och rör sig när vevaxeln rör sig och att alla saker som remmarna driver också rör sig (spännhjul, generator etc etc).
av 740Nisse
rid54 skrev:Motoroljenivå OK?
Kolla drivremmarna! Kolla att de är hela och rör sig när vevaxeln rör sig och att alla saker som remmarna driver också rör sig (spännhjul, generator etc etc).
Det vart fagert med motorolja . men han startar endå inte...
av 740Nisse
sicnarf skrev:Har du gnista? Annars kolla din vevaxelgivare.
Altså han tänder och är riktigt nära på att starta men det räcker inte riktigt o gnisslar nått fruktansvärt
av sicnarf
Ja, du måste ju veta varifrån det gnisslar och berätta för oss så man kan säga om det har att göra med ditt icke startande. Det kan gnissla från så många ställen nämligen. Gnisslade det inte innan stoppet? Sedan måste du kolla om du har gnista och se om pumpen går. Be nån sätta örat till tanklocket när du försöker starta. Hörs pumpen gå då? Kolla i sökrutan eller på google eller youtube hur man kollar om man har gnista. Återkom sedan. Jag tror din vevaxelgivare är kass.
av 740Nisse
jaka skrev:Hej!
Vad betyder "Gnisslar"! Är det att remmarna tjuter? Eller är det ett metalliskt gnissel?
Det är inte att det tjuter om remmarna , det lixom gnisslar som man skrapar metall mot metall ett ljud som lixom skär igenom själen det låter hemskt , det är nått mekaniskt.
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]