...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
vetten skrev:
llesrof skrev:
vetten skrev: Jag har också irriterat mej en del på dom som leker "polis" i trafiken men det är nog lika vanligt i dom flesta åldrarna tyvär.
Det är nog sant. Gubbe, kärring och privatpolis är attityder. För någon månad sedan körde jag om en lite fransk skitbil på en 70-sträcka. Eftersom föraren inte kom upp i över 65 Km/tim så körde jag om, helt odramatiskt. Det skulle jag inte ha gjort. Först fick jag några helljudblinkningar. Jag brydde mig inte om det så då tändes helljuset så jag blev helt bländad genom backspegel. Då blev jag fly förbannad, tvärnitade, körde lite åt sidan, klev ut och stoppade bilen. Där satt en kärring och fräste "det är schutti här...". Jag frågade om det gav henne rätt att blända mig med helljuset bara för att jag kört om henne och sedan minskat hastigheten direkt efter omkörningen. "Det är schutti här..." blev svaret igen. Jag försökte verkligen förklara för henne att hon kanske borde komma upp i "schutti" då men hon hävdade bestämt att hon hållit det. Visst överskred jag hastighetsbegränsningen men direkt efteråt släppte jag gasen och gled ned till "schutti" igen. Hur fan diskuterar man med en sådan imbecill? Det går inte och dumheten skördade ytterligare en seger. Hon hade ett litet barn i bilen så jag lät det hela bero trots att jag blivit fly förbannad. "Flytta på dig för här skall jag svänga upp" var det sista jag hörde. Funderar på att åka in den vägen hon svängde upp på och kolla var hon bor och sedan viga mitt liv åt att jävlas med henne :-~
Men :roll: Hallå :roll:
Det där var väl lite att "leka polis" ELLER ?:-/ Visst hon gjorde fel, men att stanna och tillrättavisa ?:-/ Tveksamt om jag tycker att det är ok, jag skulle nog om jag hakade upp mej så mycket som du gjorde ha lagt mej lugnt och fin och låtit henne köra om och sen hängt på tills det gavs tillfälle att påpeka det jag tyckte om hennes bilkörning för att sedan bara åkt därifrån och fortsätta min färd dit jag var på väg.
Att jag skulle komma på att stoppa någon för en sådan bagatell är ju helt otänkbart, jag hade nog blinkat några gånger och kört om så snart jag kunnat utan att riskera något, ja kanske "pekat finger" och sen fortsatt.
Ingen tycker om "leksakspoliser" i trafiken :-O) Så utan att stöta mej med dej så får du ett gott råd av en snart klassad som "Gubbe" Försök att ta det lugnt och inte haka upp dej på småsaker :-)-)
Sorry... visste inte att det var din fru. Hälsa henne att ge fan i att blända mig nästa gång jag kör om henne.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
När bilister kör saktare än en buss med fartspärr på 85 på motorvägen börjar jag undra. Sparar de bränsle eller vågar de inte köra fortare? Inte pratar de i telefon heller utan sitter bara där i strålande vacker väder och håller 80 och alla fordon kör om inkl långtradare. Där finns två filer visserligen men varför vara stoppkloss i den högra?
Användarvisningsbild
av SvenB
Bosse9988 skrev: Där finns två filer visserligen men varför vara stoppkloss i den högra?
De måste väl få ligga i någon fil. Var glad för att de inte ligger i den vänstra :D
Användarvisningsbild
av joel80
Men även om de ligger i högra orsakar de ju köer i vänstra då alla, inklusive den tunga trafiken med buss och långtradare ska köra om den. Och är det som Bosse säger bussar med fartspärr på 85km/h så tar det sin lilla tid.

Väldigt drygt när stora lastbilar/långtradare svänger ut framför en för att köra om en som kör allt för sakta eller en annan långtradare.. dels får man ofta bromsa in rätt rejält.. dels tar omkörningen ibland flera kilometer.
Vill man köra så pass mycket saktare än motorvägshastighet att man inte ens kommer upp i tillåtna hastigheten för t.ex långtradare och buss kan man välja andra vägar. Ofta finns ju en länsväg eller liknande på samma sträckning som motorvägen där tempot är lägre.

Jag är lite av uppfattningen att ju mer man avviker från gällande hastighetsbegränsning desto större hänsyn får man ta mot de övriga i trafiken. Det gäller både de som kör för sakta och de som kör för fort. Pajar man trafiken allt för mycket genom att då t.ex köra för sakta kanske man får ta hänsyn genom att inte köra på den vägen helt enkelt.
av rid54
Alla har väl samma rätt att använda valfri väg, även om man inte kör max tillåten fart. Det är ju det praktiska med två filer i samma riktning, det är lätt att köra om. Vissa tvingas till lite anpassning under några minuter av sitt trafikliv, kanske, men det tycker jag man kan stå ut med. Detta ska inte förväxlas med okynneskörning i mitt- eller vänsterfil!

Med en nylig transport i minne kan jag ju säga, att detta med att "välja annan väg" kanske funkar om man kan trakten väl, men att hitta alternativ till E4 mellan Ö-vik och Gävle, exempelvis, om man inte har en navigatör är inte det lättaste. Vid tillfället var dessutom de alternativa vägar jag faktiskt hittade fullständigt livsfarliga (snö uppepå blankis), så det var lite mardröm att köra där med det aktuella fordonet. Alltså E4 med en långsam veteranlastbil. Det var inte mitt förstahandsval, men min rätt att köra där är odiskutabel. Med de förhållanden som rådde (snorhalt) tror jag inte jag störde så mycket, ingen verkade vilja brassa på för fullt, precis...
Användarvisningsbild
av joel80
Jag pratar inte om man har rätt eller inte.. utan om hänsyn och när det kanske är läge att ta den hänsynen mot andra trafikanter att faktiskt välja en annan väg.
Det var alltså vad jag hade för uppfattning.. och inget med lag och rätt att göra.

Vissa tillfällen (så som för dig med snö och is och taskingt väder) kan ju ändra förutsättningarna. Men skulle du kört under sommartid hade jag tipsat dig och andra som vill ta det extra lugnt på vägen om att i allafall från Söderhamn ta gamla E4 genom Ljusne, Bergby, Axmar, Trödje, Björke, och sen från Mehedby ta gamla E4 ner till Uppsala.
När jag sommartid kör husvagn försöker jag undvika motorvägar i största möjliga mån.. dels för att slippa trafiktempot, dels för att det är så mycket mysigare att köra småvägar, kunna stanna var man vill och få en betydligt trevligare resväg. :)
av rid54
Jag håller med dig i princip - det är inte cool att störa i onödan. Dessutom är mindre vägar trevligare, av precis de skälen du nämner. MEN i kolmörker, snöyra, drastisk halka och utan kartläsare fanns det inte så mycket att göra, tyckte jag...
av Mwi
rid54 skrev:Alla har väl samma rätt att använda valfri väg..... men min rätt att köra där är odiskutabel...
Jag förstår ditt vägval men det där med rätt och rättigheter i trafiken, jag tror att om fler tänker på sina skyldigheter istället för rättigheter kommer trafiken fungera bättre :D
Jag är lite av uppfattningen att ju mer man avviker från gällande hastighetsbegränsning desto större hänsyn får man ta mot de övriga i trafiken.
Rätt bra sammanfattat.
Alla har väl samma rätt att använda valfri väg, även om man inte kör max tillåten fart.
Sant, men det borde ju inte vara en rättighet att vara i vägen för de som klarar av att hålla 90 där det är 90. Annars kan man ju springa runt och vift med händerna en decimeter framför någons ansikte och hänvisa till att luften är fri och att man får göra så. Allt man får göra är inte lämpligt i alla sammanhang.
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 553
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes