Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
Idag skulle jag underhållsladda batteriet och öppnade motorhuven då det ramlade ut en hel hög med ätna ekollon på torkararmarna från bakkanten av isoleringen till huven. Det var mindre än en vecka sen jag var under huven sist, så jag blev mycket förvånad. Har vid ett tillfälle för några månader sett lite sådant på samma ställe, men det var inte mer än vad man kan förvänta sig med löv och liknande. Nu var det minst två nävar med skrutt och inte ett löv eller något annat liknande.
Verkar som möss "boat" mellan huvens isolering och själva huven i bakkant ovanför batteriet.
Är det ett populärt ställe för mössen???
Bilen står ute en tid nu, så det är fritt fram, men jag har aldrig haft möss i någon bil som stått ute tidigare.
Jag monterade dubbelhäftande tape mellan isoleringen och huven, för att få det lite tätare, så vi får se vad dom hittar på nu!

//Toson
Användarvisningsbild
av bem
Det är väl lite som med katter som kan ligga och gotta sig på en varm motorhuv eller under bilen vid motorn. Piff och puff har väl helt enkelt intagit sin måltid i lite go värme från din motor. Det får du allt unna dem :D

/Bo
av svedan
Hur kommer dom dit?? Menar du att dom knallar upp på huven och in mellan huven och bakre gummitätningen dvs du hittar "matrester" i motorrummet?
Användarvisningsbild
av Toson
P & P har nog snarare haft ett kompisparty eller en frossarorgie bakom isoleringen.
En liten "giljotin" på ett lämpligt ställe om det finns plats, kan nog vara en lösning på problemet.
Partyplatsen verkar lite udda bara ..........
//Toson
Användarvisningsbild
av börne
svedan skrev:Hur kommer dom dit?? Menar du att dom knallar upp på huven och in mellan huven och bakre gummitätningen dvs du hittar "matrester" i motorrummet?
En mus behöver inte många mm för att ta sig in. Dom tar sig ju förmodligen in från marken & därifrån upp till sitt gömställe, finns mycket att klättra på för en mus i motorutrymmet.

Har man tur äter dom inte upp hela kabelhärvan :wink:
Användarvisningsbild
av Toson
Ja, troligen har dom kommit in via mottorrummet och hittat "mysplatsen" i isoleringen.
Det måste ha varit ett jäkla konkande med den mängden "skal" som fanns där, dom la väl av när dom inte fick plats själva, kan man tro .........
//Toson
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]