Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
bem skrev:Värmaren drar ca 0,6 liter per start (om den går fullt ut ca 50 min). Då har jag väl bränt upp ca 50 liter med dieselvärmaren? (ca 30 dagar x 3 x 0,6 lit =54 lit - rimligt?).
Men då förutsätter du att värmaren fått gå full tid alla gånger. Jag inte hur pass kallt det måste vara för att värmaren ska starta 50 minuter före programmerad avfärd iofs.
Användarvisningsbild
av joel80
Idag var det ca -10, värmaren på min bil startade ganska exakt 45min innan utsatt tid. Jag kan se det eftersom 12v-uttagen får ström då och då går mina dasahcam's igång. :)
Däremot inte säkert att den gick på full styrka hela tiden. Och när jag kom ut efter 25min. (Jag var tidig) var det redan varmt i kupén.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:Men om du tror att värmaren nu, när det är så kallt, skulle gå hela tiden betyder det väl att bilen inte kommer upp i rätt temperatur själv. Är det inte dåligt för motorn att gå kall. Jag kan tala om att min värmare i lördags gick ungefär 15 minuter vid minus 11 grader. Sedan höll bilen temperaturen utan värmare. Värmaren var inte igång före start eftersom jag har kallgarage.

Ja själva frågan är väl hur varm motorn måste vara för att inte försämras. Optimal temperatur är väl runt 80-90 grader. Men om den nu kommer upp i 70-75 grader, hur pass stor skillnad i t.ex förbrukning kan det göra? Min känsla är att man hur man än gör inte kan spara energi genom att förbränna mer energi. Det känns helt fel enligt alla fysiska lagar.. Så frågan är om slitaget på motorn är så pass mycket högre vid 70-75 grader att det är värt att bränna extra soppa på värmaren.
Användarvisningsbild
av bem
I morse var det minus 20 grader kallt. Värmaren inställd på att det skulle vara varmt till kl 07:00 då jag skall iväg till jobbet.
Inga problem alls, när jag hämta tidningen vid 06:30 hörde jag det lite coola väsandet från dieselvärmaren - japp den var igång, bra. När jag kom ut kl 07:00 och skulle iväg - varmt och fint i bilen, och det fortsatte att vara så hela vägen de 6 milen till jobbet. Hade temperaturen i kupén inställd på +20 grader, det var inga problem för bilen att hålla värmen (i kupén). Har varit lite orolig för att det skulle bli lite kallt i bilen när det blev så kallt som runt -20, men som sagt inte minsta problem. Har D3 motor i min V70 2014. Så nu vet jag att jag kan lita på att jag kan åka med bilen åtminstone ner mot minus 20 utan att behöva frysa i bilen - man har ju läst lite skräckhistorier om dieselbilar och kalla vintrar.

En sak har jag funderat lite över:

Dieselvärmaren och värmen i kupén - öser det bara på med varmluft så mycket det går medan den står och kör efter tiduret eller finns det nån form av reglering (automatisk?) så det inte blir bastuvarmt?
Skulle ju kunna bli bastuvarmt i bilen men hittills inte upplevt det när jag kommit till bilen efter varit värmaren varit igång.
Bara kul att veta hur det funkar.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej den ska reglera det.. enligt tidigare inlägg på forumet jag läst ska den försöka uppnå temperatur man haft inställd när man stängde av bilen.. Jag har dock inte lyckats (kommit ihåg) att testa det. Jag tycker nämligen det ofta är för varmt när man har kört värmaren en stund. Kliver man in med jacka och kommer ifrån -10 så blir det för varmt med 21+ direkt. Kroppen är inte beredd. :) Ska försöka komma ihåg att dra ner temperaturen till 16-17 och se om jag kan uppleva nån skillnad.

Bem, jag stänger alltid av värmaren när jag åker iväg. Alltså rullar på hjulet och väljer att slå av den i menyn. Har gjort det även när det varit -20 och inte heller upplevt att det varit kallt. Har ju typ likadan motor som du har.. V70 D3 MY13.

Däremot har jag reagerat på att det i stadstrafik tar längre tid att få upp värmen i bilen om man startar utan att ha kört värmaren.. alltså längre tid jämfört med tidigare bilar jag haft.
Användarvisningsbild
av Perra83
Förr prioriterade värmen motorn i första hand. Då om det var varmt ute och men körde med värmaren så blev det nästan bastuvärme.

På nyare typ V70II så har ja läst att dessa inte blir lika varma. Värmarna i dessa har väl olika effektlägen. Värmaren i C30:n går upp och ner i varv eller va den nu gör, förmodlegen så reglerar den effekten. Värmen är i alla fall mer än väl tilltagen.

Värmarna är på 5kW så det räcker bra 8)
Användarvisningsbild
av joel80
Ah! sant! Undrar vad gräsen är för att den inte ska sätta igång. Jag har inte haft problem med det i allafall.. den har gått igång med jämna mellanrum på ca 200 mil både sommar och vinter. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker, för egen del, att det är värt de dropparna som värmaren tar för att hjälpa motorn och mig att bli varma. Detta för att bilen är kall när jag sätter mig i den. Dessutom har jag ju inget val, det går ju inte att stänga av tillskottsvärmen i V50.
Användarvisningsbild
av PaNi
SvenB skrev:Dessutom har jag ju inget val, det går ju inte att stänga av tillskottsvärmen i V50.
Går och går. Inte på något enkelt sätt, men du kan ju alltid plocka bort säkringen. Gjorde det på en V70 MY06, då hade inte möjligheten att välja i menyn införts.

Tycker inte det finns några rätt och fel när det gäller värmare av eller på. Beror på vad man prioriterar, körmönster, väder och många andra faktorer. Därför uppskattar jag att valet infördes i menyn mycket, lite meckigt att dra ur säkringen...
B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]

Några joule snarare. Eller säg Wh ist[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]