Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
MartinS skrev:
mortimer skrev: Jag vill allt ändå hävda att bränsleförbrukningen minskar om man kör med värmaren. Lite svårt att räkna på dock. Har inte ägt och kört min bil så många dagar så har inte kunnat undersöka siffrorna närmare. På min V70 från 2006 med original Ardic värmare så sjönk min genomsnittsbränsleförbrukning 0.1-0,2 när det var riktigt kallt ute när jag använde den. Mestadels så hade jag korta körsträckor på knappt 1 mil, så motorn hann aldrig bli varm utan den (hade 2.5T motorn)

Kan också tillägga att jag aldrig kör värmaren full tid; räcker med runt 30min oftast. 0.6liter/h är vid fullast, vid dellast drar den 0.35liter/h enligt: http://webasto-russia.ru/TTV_en_manual.pdf (sidan 401)
Det är skillnad på att förvärma en diesel och en bensinare.
På vad sätt ?
Användarvisningsbild
av joel80
mortimer skrev:
Jag vill allt ändå hävda att bränsleförbrukningen minskar om man kör med värmaren. Lite svårt att räkna på dock. Har inte ägt och kört min bil så många dagar så har inte kunnat undersöka siffrorna närmare. På min V70 från 2006 med original Ardic värmare så sjönk min genomsnittsbränsleförbrukning 0.1-0,2 när det var riktigt kallt ute när jag använde den. Mestadels så hade jag korta körsträckor på knappt 1 mil, så motorn hann aldrig bli varm utan den (hade 2.5T motorn)

Kan också tillägga att jag aldrig kör värmaren full tid; räcker med runt 30min oftast. 0.6liter/h är vid fullast, vid dellast drar den 0.35liter/h enligt: http://webasto-russia.ru/TTV_en_manual.pdf (sidan 401)
Det är klart att förbrukningen minskar något, men inte så mycket att det lönar sig.

När det gäller dieselvärmaren i min bil i allafall står det att man inte ska köra den allt för korta stunder utan låta den gå klart så att det inte blir sotavlagringar och så i den. Får den inte förbränna klart ibland mår den inte bra. :)

Om du kör värmaren en halvtimme drar ju det minst ett par dl. Kör du bara knappt en mil, och har en lägre förbruking hela den milen på hela 0.2l/mil p.g.a förvärmaren hinner du ändå inte hämta igen den där halvtimmen med värmaren igång. Att jag ändå använder värmaren beror på komfort och att motorn nog mår bättre av det. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mortimer skrev:
MartinS skrev:
mortimer skrev: Jag vill allt ändå hävda att bränsleförbrukningen minskar om man kör med värmaren. Lite svårt att räkna på dock. Har inte ägt och kört min bil så många dagar så har inte kunnat undersöka siffrorna närmare. På min V70 från 2006 med original Ardic värmare så sjönk min genomsnittsbränsleförbrukning 0.1-0,2 när det var riktigt kallt ute när jag använde den. Mestadels så hade jag korta körsträckor på knappt 1 mil, så motorn hann aldrig bli varm utan den (hade 2.5T motorn)

Kan också tillägga att jag aldrig kör värmaren full tid; räcker med runt 30min oftast. 0.6liter/h är vid fullast, vid dellast drar den 0.35liter/h enlüigt: http://webasto-russia.ru/TTV_en_manual.pdf (sidan 401)
Det är skillnad på att förvärma en diesel och en bensinare.
På vad sätt ?
En bensinare behöver fetare blandning ända tills den är varm, därför kan du spara in värmarens förbrukning.

En diesel med moderna lågfriktionsoljor drar marginellt mera vid kallstart
av bybon
Välkommen i klubben för törstiga bilar!
Eller som dom sa till mig på volvo när jag tycte att den drog lite mycket diesel för att vara en modern bil
Det är ju en volvo vad hade du väntat dig!
Man får betala för säkerhet, andrahandsvärde och komfort!
Törstiga bilar ??? Trådskaparens förra XC70 D5 215 hk kördes ju på 0.65 / 0.53, det är ju helt sjukligt lågt för en 4-hjulsdriven högbyggd 2-tons SUV.

Det måste ju vara något skumt om hans nya drar så mycket mer, har han bytt till automat kanske?
nkrille skrev:Hade en XC70 D5 2012 tidigare och den körde jag stänklätt på 0,65 blandad.
0,53 landsväg på den.
av nnorkk
Jag har en xc70 D4 awd my14, kört 1700 mil. tyckte den drog väldigt mycket i början på sommardäck (17 tum)som i och försig ser väldigt grova ut, låg på ca 0,78, med vinterdäck (dubb 17 tum) har det stigit till 0,82 som minst. Kör kanske lite hårdare än normalbilisten men detta är mycket.

Hade tidigare en V50 D5 (som i regel kördes hårdare), den gick lätt på 0,55, om man var snål 0,49.

Min Volvoåterförsäljare tycker mina siffror låter väldigt höga och har lovat att kalibrera vid nästa service, vi får se vad det ger för resultat.

Någon som har erfarenhet av Polestar chipet, sänker det förbrukningen något vid normal körning?
nnorkk skrev:Jag har en xc70 D4 awd my14, kört 1700 mil. tyckte den drog väldigt mycket i början på sommardäck (17 tum)som i och försig ser väldigt grova ut, låg på ca 0,78, med vinterdäck (dubb 17 tum) har det stigit till 0,82 som minst. Kör kanske lite hårdare än normalbilisten men detta är mycket.

Hade tidigare en V50 D5 (som i regel kördes hårdare), den gick lätt på 0,55, om man var snål 0,49.

Min Volvoåterförsäljare tycker mina siffror låter väldigt höga och har lovat att kalibrera vid nästa service, vi får se vad det ger för resultat.

Någon som har erfarenhet av Polestar chipet, sänker det förbrukningen något vid normal körning?
Har samma erfarenhet, en liten lätt bil med 2wd och lågt luftmotstånd är nästan okänslig för körstilen. 0.49 ... 0.55 som du säger.

En tung 4wd suv med massor av luftmotstånd är grymt känslig för hur du kör, jag kan nästan dubblera/halvera förbrukningen beroende på hur jag kör.

På en diesel finns inget gasspjäll utan du reglerar effekten endast med hur mycket diesel du sprutar in. Trimmar du med tex polestar så sprutar du bara in Mera diesel.

En bensinare är annorlunda, där kan du köra motorn snålare genom att göra blandningen magrare, dock på bekostnad att du kan riskera bränna ventilerna tex.
av ansjo
nnorkk skrev:Jag har en xc70 D4 awd my14, kört 1700 mil. tyckte den drog väldigt mycket i början på sommardäck (17 tum)som i och försig ser väldigt grova ut, låg på ca 0,78, med vinterdäck (dubb 17 tum) har det stigit till 0,82 som minst. Kör kanske lite hårdare än normalbilisten men detta är mycket.

Har inte märkt någon ökning efter Polestar iaf, trots att det blev betydligt roligare att köra :D ...
Ligger på snitt 0,8 i förbrukning på färddatorn, men med en hel del kallstarter och korta stadskörningar (minst 50%). Körde laglig fart till Stockholm via E4 för någon vecka sedan, då låg förbrukningen vid pump på 0,71 :-)-) .
ansjo skrev:

Har inte märkt någon ökning efter Polestar iaf, trots att det blev betydligt roligare att köra :D ...
Ligger på snitt 0,8 i förbrukning på färddatorn, men med en hel del kallstarter och korta stadskörningar (minst 50%). Körde laglig fart till Stockholm via E4 för någon vecka sedan, då låg förbrukningen vid pump på 0,71 :-)-) .
Polestar behöver ju bara ändra dem del av mappen som ligger nära fullgas/maxeffekt, så länge du inte har plattan i mattan så kör du ju fortfarande med originalvärdena och förbrukningen är oförändrad.

Det är ju en förutsättning för att det skall vara lagligt, skulle du mappa om vid lägre last kan du ju påverka certifieringen i Eus körcyckel och då måste du ju göra om hela certifieringen.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]