Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för alla goda råd och tips, uppskattar det mycket!
Gastanken sitter i bagageutrymmet på min bil.
Funderar på att lämna in bilen hos Bildeve här i Helsingborg, vad säger ni som vet om det alternativet, eller känner ni till någon bättre?
Jag skulle gärna köra på miljögas, särskilt nu då ni skriver att det blir billigare utöver miljöaspekten!
Ok. Då finns det olika system för gastankarna. Min bil är fabriksbyggd med tre gastankar. Bensintanken rymmer bara 30 liter och delar plats med en av gastankarna. Jag kan köra ca 30 mil på gas.

[img][url=http:__forumbilder.se_DBITE_image][IMG]http:__forumbilder.se_DBITE_image.jpg[/img]

Talitha, det förenklar ju att du har en tank i kofferten bara en slang att byta om det nu är den det är fel på. Finns ju diverse slangar i motorrummet.
Gå gärna in på Volvo men be att få prata direkt med gasmekanikern. Läs av honom och se hur han är ochhur intresserad han är och få raka besked. Kundmottagarna brukar bara kunna ge svävande svar. Jag känner inga mindre firmor som jobbar med gas men de finns kanske? Borde kanske finnas i Helsingborg som är en stor "gasstad". Min mekaniker i Eslöv kommer från Bildeve.
Det finns ett bra ställe för info om gasbilar: forumgas.se

Mvh
Errim
Nu ska jag inte tjata, men när gas transporteras i tankbilar sker detta i flytande form oavsett vilken gasart det är tal om. Tömningen går till så att gasen i tanken leds genom en radiator som värms av av lastbilen. Ibland av avgaserna från lastbilen och ibland elektrisk. Gasen uppvärms med ca 2 grader celcius over gasens flytande punkt och blir därmed en luftart. Denna luftart bilder ett tryck som leds tillbaka i tanken på tankbilen och som stiger upp överst i tanken och trycker den flytande gasen in i behållaren på macken. M.a.o. är den gas som mackerna tar emot i flytande form och tankställets pumpor levererar gasen till kundens bil i flytande form. I klartext: all gas som transporteras på vägarna, oavsett om det är som bränsle till personbilar, gasflaskor till husvagnar eller i tankbilar sker i flytande form. Så länge gasen är under tryck förblir den i flytande form.
Detta var lite off topic...
Njae, det stämmer inte när vi talar om svenska förhållanden.

I gasbilar i Sverige används det som kallas fordonsgas eller CNG. Den är alltid i gasform i bilens gastank, och även det som går i "slangen" från pumpen på tankstället är i gasform. Tror de flesta om inte alla tankställen får gas från gasnätet, alltså per ledning?

I andra länder finns något kallat "motorgas" (LPG). Det är ungefär samma sak som gasol och är flytande när den förvaras på tub. Men sådana gasbilar är nog väldigt ovanliga i Sverige.
Tack, Errim.
Då tar jag och kör till Bildeve så får vi hoppas att det inte blir ett större projekt...

errim skrev:Ok. Då finns det olika system för gastankarna. Min bil är fabriksbyggd med tre gastankar. Bensintanken rymmer bara 30 liter och delar plats med en av gastankarna. Jag kan köra ca 30 mil på gas.

[img][url=http:__forumbilder.se_DBITE_image][IMG]http:__forumbilder.se_DBITE_image.jpg[/img]

Talitha, det förenklar ju att du har en tank i kofferten bara en slang att byta om det nu är den det är fel på. Finns ju diverse slangar i motorrummet.
Gå gärna in på Volvo men be att få prata direkt med gasmekanikern. Läs av honom och se hur han är ochhur intresserad han är och få raka besked. Kundmottagarna brukar bara kunna ge svävande svar. Jag känner inga mindre firmor som jobbar med gas men de finns kanske? Borde kanske finnas i Helsingborg som är en stor "gasstad". Min mekaniker i Eslöv kommer från Bildeve.
Det finns ett bra ställe för info om gasbilar: forumgas.se

Mvh
Errim

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok