Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för era snabba svar.

Ingen som har praktisk erfarenhet av barnvagnar i XC60?

Jag får känslan av att jag ska satsa på ett lastgaller både av säkerhetsmässiga och praktiska (hanteringsmässiga, utrymmesmässiga) skäl. Om jag förstår er rätt så har inte XC60 en så stor och klumpig kassett som V70? Om den är stor och utrymmeskrävande så kan man ju plocka bort den, sätta dit ett Skyddsgaller istället, och på så vis göra mer plats precis bakom baksätet, så att t ex en barnvagn lättare får plats på längden. Tänker jag rätt?

Skyddsgallret "ser" ju starkt ut. Dock ser det ut att vara ganska stort avstånd mellan stålstängerna. Känns som att små grejer lätt kan slinka igenom vid en väldigt kraftig inbromsning? Kommer att ha ett bakåtvänt barn i mitten.

Tror ni det finns någon eftermarknad för Skyddsgaller, dvs när jag kanske vill sälja det om 3 år igen? Eftersom det är en tjänstebil och denna nu är beställd så lär jag få köpa Skyddsgallret privat. Hittar inget på Blocket just nu.
Den enda kassetten i XC60 är för insynsskyddet, men den slängde jag ur direkt när jag köpt bilen, så har man full lastmöjlighet. Nätet må va fult, men det tar absolut ingen onödig plats.

Detta på Pre MY14, jag vet inte om något är ändrat avseende detta?

Det finns absolut en marknad för begagnade galler, det är jag övertygad om. 50% av inköp är nog inte alls orealistiskt.

Ingår det inte lastnät, jag trodde det var standard? Fast det kanske också ändrats med åren?

/Martin
Skyddsnät/lastnät är löst, inte integrerat någonstans. Det är ganska B men tar å andra sidan ingen plats alls när det är monterat.

Om det fortfarande ingår tycker jag du skall testa, är du nöjd med det så kör du med det, är du inte nöjd köper du gallret i efterhand.
Det nylonät som medföljer är ju löst och ligger i en påse under golvet för det mesta, alltså inte alls lika snygg integrerat i ryggstödet som på övriga V70 mfl. Har aldrig monterat detta utan köpte stålgaller istället.
Petzzon skrev:Det nylonät som medföljer är ju löst och ligger i en påse under golvet för det mesta, alltså inte alls lika snygg integrerat i ryggstödet som på övriga V70 mfl. Har aldrig monterat detta utan köpte stålgaller istället.
Martin var snabbare.....
Gallret skäl lite plats på djupet eftersom det lägger sig på ryggstödets bakre kant.

Vi hade en brio barnvagn, för gammal för att modellen ska vara relevant, men det krävdes att nätet flexade lite för att vi skulle få in den. Det funkade inte alls med gallret. Visst är nätet lite fladdrigt men det tillåter mest last och går att sätta längre fram med fällt ryggstöd.

Brio hade för ett tag sedan en vagn där hjulen åkte ihop mot mitten samtidigt som man fällde ihop den. Blev otroligt liten. Vet inte om den finns kvar.
Är insynsskyddet (rullgardinen) i lastutrymmet på en XC60 lika sladdrig som på en V70 (syftar på min MY10) samt ett något halv-B sätt att haka fast i utdraget läge? Eller har någon förändring skett i samband med faceliften eller andra ÄT'n?

Hej! Har en volvo 740 GLE som ni säkert k&au[…]

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM oc[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]