Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
robinbu skrev:Batterilampan lös även när bilen var på...
Då är det mer än dioder som felar i generatorn. Börja med att kolla hur du kopplat batteriet, plocka bort och ladda det. Jämför med ditt gamla batteri hur polerna sitter. Sätt i det gamla batteriet och skaffa en begagnad generator och se om du får igång bilen. Ta startkablar från det nya batteriet när det är laddat. "Gå igenom" alla säkringarna i säkringsboxen, och håll tummarna att det inte är mer

Mvh
Lennart
av robinbu
Batteriet var som ni sa polvänt. Får väl skylla på trötthet men jag har alltså kört strömmen baklänges genom systemet. Är verkligen ingen mekaniker och utger mig inte för att vara men ändå otroligt klantigt... Hursom, istället för att gömma mig i skamvrån vill jag nu göra rätt härifrån och få igång bilen igen. Tanken är att köpa en beg generator och skruva dit och ladda upp batteriet igen. Har skruvat bort den gamla och hittade det som syns på bifogad bild. Gissar att det är jordkabeln som är grillad så den byts självklart också. Vad mer bör jag tänka på?
PNI skrev:Felsök elsystemet innan du gör något annat med bilen, har du otur kan det annars i värsta fall börja brinna.
Vad bör jag kolla? Och när i processen. Är det något jag måste göra innan jag kopplar in batteriet igen eller kan jag kolla att saker funkar när jag startat bilen igen? Bilbrand låter ju helt klart obehagligt...

Tack för hjälpen, behövs ju som ni hör... :)
Robin
Bilagor
bild.JPG
bild.JPG (110.65 KiB) Visad 211 gånger
Användarvisningsbild
av Frrla
Sätt dit "ny" generator och prova starta. Är allt normalt efter någon minuts tomgångs-körning kan du nog vara lugn.

Brandsläckare är nog aldrig fel att alltid ha i bilen heller. Har ett basebolträ i min också, om de skulle komma banditer och försöka ta reservhjulet ;)
av robinbu
Har fått tag på en generator från en 740 från den lokala skroten. De sa att den skulle funka även om den var lite större. Fästena ser ut att stämma. Några problem eller är det bara att bulta på?

Tack!
Robin
av robinbu
Ny generator från en 740 och bilen går åter som en dröm. Allt annat verkar fungera och ingen bilbrand än så länge, så det verkar som det blev en hyfsat billig läxa ändå. :) Tack så mycket för hjälpen alla ni som bidrog! Nu ska jag ut och montera motorvärmare så vi slipper frysa så förbannat i vinterkylan...

Tack igen!
Robin
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]