Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robinbu
Hej,

Jag har en Volvo 245 från -92. B230F motorn. Har kört med ett rätt dåligt batteri ett tag som låtit lite trött vid start men orkat med. Nu när kylan kom räckte det dock inte till längre så jag åkte till Biltema och löpte mig ett nytt batteri, det som dom rekommenderade för min bil. När jag väl skulle sätta in det var det ju såklart större än det gamla och jag var tvungen att sträcka kablarna rätt mycket. Kopplade i pluspolen först. När jag kopplar i minuspolen sprakar det till lite gran och börjar lukta bränt. Sätter mig i bilen och ser att batterilampan lyser fast nyckel inte ens sitter i tändningen. Vrider om och bilen startar som den ska men lampan fortsätter lysa. Stänger av bilen och går in i 10 minuter för att försöka komma på vad som hänt, när jag kommer ut igen lyser inte lampan längre och bilen är stendöd. Verkar som att det helt nya batteriet är totalt slut. Vad fan är det som hänt? Har generatorn bränt på nåt sätt? Inga säkringar i raden inne i kupén som gått.

Tacksam för hjälp!
Robin
av umekille
Kan vara otur med ett sekunda batteri.
Kan du kabla igång den på gamla batteriet?
Har du en batteriladdare så koppla av polskorna
och se hur laddaren reagerar på nya batteriet.
Kolla noga så du inte fått kortis på någon +kabel.
Kolla även laddregulatorn på generatorn så inte
kolen är helslut och kika in hur släpringen ser ut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är inte så att du polvänt plus o minus? Det beror ju på vilken årsmodell man har hur dessa sitter.
Då kan det mycket väl ha kortslutit batteriet så det är därför som det är tomt nu.
Startmotorn går runt oavsett hur du kopplar kablarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om kablarna inte "räcker till" så har du alldeles säkert köpt ett batteri med "fel" polställning, eller vänt batteriet fel. Polställningen är hur + och - polen sitter på batteriet. Om du ser batteriet med polerna mot dig, ska du ha + till vänster eller omvänt till höger. Amerikanska, japanska och Volvo har ofta haft omvänd polställning, medans Europa i övrigt oftast haft rättvänd. Undantag finns och har funnits hela tiden.
Om laddnings/batterilampan lyser utan nyckeln i är det en/flera dioder i generatorn som gått sönder, troligen genom felkopplat batteri. När en diod är sönder "drar det ut" strömmen ur batteriet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hilmer
lennarte skrev:Om kablarna inte "räcker till" så har du alldeles säkert köpt ett batteri med "fel" polställning, eller vänt batteriet fel. Polställningen är hur + och - polen sitter på batteriet. Om du ser batteriet med polerna mot dig, ska du ha + till vänster eller omvänt till höger. Amerikanska, japanska och Volvo har ofta haft omvänd polställning, medans Europa i övrigt oftast haft rättvänd. Undantag finns och har funnits hela tiden.
Om laddnings/batterilampan lyser utan nyckeln i är det en/flera dioder i generatorn som gått sönder, troligen genom felkopplat batteri. När en diod är sönder "drar det ut" strömmen ur batteriet.

Mvh
Lennart
Som sagt, det beror på årsmodell när det gäller 240, för polerna ändrades runt -86 vill jag minnas.
av robinbu
Ska kolla imorgon, det vore ju jävligt pinsamt... Om jag varit så korkad, vad kan jag räkna med för skador och vad bör jag göra? Kan man byta dioder eller är det ny generator som gäller? Något annat som lär vara skadat?

Tack för snabb hjälp som vanligt!
Robin
Användarvisningsbild
av lennarte
Hilmer skrev:Som sagt, det beror på årsmodell när det gäller 240, för polerna ändrades runt -86 vill jag minnas.
Jag såg det, men det var inte förrän efter jag "sparat ner" mitt inlägg.
robinbu skrev: Kan man byta dioder eller är det ny generator som gäller?
Både ja och nej. Byta dioder är inget man gör själv och ska man "leja bort" det blir det billigare med en generator från Biltema, eller begangad. Det är lite jobb att byta, finns/fanns att köpa diodbryggor. Annars får man mäta sig fram till den/dom som är trasig och "bara" byta det. Då kommer man ner i pris, men då måste man veta vad man gör.
robinbu skrev:Något annat som lär vara skadat?
Kan kanske skada styrboxarna också, dom är ju inte gjorda för att få "ström baklänges". Vi vet ju inte än om du skiftat, eller "bara" kommit "för nära" något med + polen och kabelskon

Mvh
Lennart
av PNI
Plus och minus polen på batteriet har olika diametrar.
Har för mig att pluspolen är grövre.
Går inte att skruva fast, men man kan försöka trycka dit och därmed ge elsystemet fel polaritet.
Jag har lyckats med att montera in ett batteri från 86 och framåt i en 84:a
sladdarna räckte precis.
Eftersom din laddlampa lyste innan du ens tryckt in nyckel tyder detta på elfel.
Någonstans har du ett överslag som drar rejält med ström, där av lukten.
Om batteriet skulle vara trasigt skulle det inte lukta bränt.
Däremot kan batteriet gå sönder om det kortsluts.
Och blybatterier mår öken om de får stå ouppladdade, ladda omgående.
Felsök elsystemet innan du gör något annat med bilen, har du otur kan det annars i värsta fall börja brinna.
Användarvisningsbild
av lennarte
PNI skrev:Eftersom din laddlampa lyste innan du ens tryckt in nyckel tyder detta på elfel.
Laddningslampan får ström från tändningslåset och jordas genom kolen i generatorn. Generatorn är en växelströmsgenerator som "genererar" växelström. Eftersom du inte kan ladda batteriet med växelström sitter det likriktardioder i generatorn 3 st till + och 3 st till -. Om en av dessa dioder går sönder (exempel genom kortslutning) går strömmen baklänges genom laddning/batterilampan som då lyser när tändningen inte är på. vrider du på tändningen slocknar lampan och startar du motorn så fungerar generatorn som "vanligt". Förutsatt att där finns ett batteri som fungerar. När du då stannar motorn tänds lampan igen och batteriet töms. Om du då lyfter av en av kabelskorna varje gång man stannar bilen, kan man "hanka sig fram" tills man får tag på "riktiga grejer".

Mvh
Lennart
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? Eftersom[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]