Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Allra enklast är:
Stäng av bilen, för omgående "torkarspaken" uppåt en liten stund så "parkerar" torkarna

Hela lösningen att skapa ett dike för snö och is att samla sig i, tillsammans med torkarna, utan tillräklig värme, är en katastrof i dåligt väder
av mortimer
Momentum skrev:Allra enklast är:
Stäng av bilen, för omgående "torkarspaken" uppåt en liten stund så "parkerar" torkarna

Hela lösningen att skapa ett dike för snö och is att samla sig i, tillsammans med torkarna, utan tillräklig värme, är en katastrof i dåligt väder
Försökte efter alla konstens regler att sätta torkarna i serviceläge men icke sa nicke. Behöver byta torkarbladen men ska nog kunna göra bytet utan att sätta de i serviceläge.
av tobben87
På min bil, my11 med keyless så får jag slå på tändningen genom att trycka snabbt på startknappen utan att ha foten på kopplingen. Seden för jag torkarspaken uppåt i några sekunder, då ställer de sig i serviceläge.
av mortimer
tobben87 skrev:På min bil, my11 med keyless så får jag slå på tändningen genom att trycka snabbt på startknappen utan att ha foten på kopplingen. Seden för jag torkarspaken uppåt i några sekunder, då ställer de sig i serviceläge.
Jag hade foten på bromspedalen varje gång jag provade innan idag, om det kan ha haft någon betydelse. Har automatlåda. Får kika vidare på det endera dagen.
av Droopy

Inget nytt, var samma sak på v70N
Användarvisningsbild
av perin
mortimer skrev:Försökte efter alla konstens regler att sätta torkarna i serviceläge men icke sa nicke. Behöver byta torkarbladen men ska nog kunna göra bytet utan att sätta de i serviceläge.
Torkarblad i serviceläge.

För att det ska vara möjligt att byta, tvätta eller lyfta torkarbladen (till exempel vid avskrapning av is från vindrutan) måste de vara i serviceläge.
VIKTIGT Innan torkarbladen sätts i serviceläge – säkerställ att de inte är fastfrusna.
1. Sätt fjärrnyckeln i startlåset (1) och tryck kort på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I.
2. Tryck kort på START/STOP ENGINE knappen igen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge 0.
3. För inom 3 sekunder höger rattspak uppåt och håll den kvar i ca 1 sekund.
Torkarna går då och ställer sig rakt upp.
Torkarna återgår till utgångsläge vid ett kort tryck på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I (eller vid start av bilen).

VIKTIGT Om torkararmarna i serviceläge har fällts upp från vindrutan, måste de fällas tillbaka mot vindrutan innan torkarna tillåts att återgå till utgångsläge. Detta för att undvika att lacken på motorhuven skrapas.
av ahlis1
mortimer skrev:

Försökte efter alla konstens regler att sätta torkarna i serviceläge men icke sa nicke. Behöver byta torkarbladen men ska nog kunna göra bytet utan att sätta de i serviceläge.
Jag bytte torkarblad för ett tag sen och lyckades inte heller med serviceläget, det ville bara inte fungera...men det går precis lika bra att byta torkare ändå så jag kommer inte bekymra mig mer om det.

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vo[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]