Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vento
hejhej
Har blivit något fel på min bil, en v70 -98
går att starta men när man lägger i en växel och ska koppla ur så händer det inget det bara låter som de skrapar lite.
vad har hänt?
är det kopplingen som har pajjat?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Hissa upp framänden eller be någon titta på drivaxlarna samtidigt som du gör ett försök, det händer ju även att drivknutarna går sönder.
Har du prövat alla växlar? Växelförarna i lådan kan gå av, finns 3 st, en för varje intern axel i lådan (har jag för mig, för jag har själv råkat ut för detta).
Senast redigerad av 1 kebabpizza, redigerad totalt 0 gånger.
av Hubbeert
Är det svårt att lägga i växel så är nog kopplingen trasig men om det går lätt så kan det vara vänster drivaxel som släppt, hände mig på motorvägen ingen drivning!
av Vento
växeln känns som vanlig men de är när man släpper på kopplingen de låter väldigt svag som att de skrapar lite
av Vento
om man hissar upp bilen och testar som du skrev kebabpizza
syns det tydligt om de är en drivaxel som gått eller hur vet man de?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om en drivknut är trasig kommer drivaxeln på trasiga sidan vilja snurra och hjulen kommer att stå stilla, hissas bilen upp är det lättare att se om något rör på sig.
av Vento
Det är drivaxeln eller knuten, för axeln snurrar men inte däcket!
Såg att de är ganska mycket billigare att köpa en komplett axel på eBay än på någon reservdels sida i Sverige
Någon som har erfarenhet av eBay ?
Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]