Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Just på D5 kan det nog göra en del. Jag har sett några klipp på D5 som är optimerade och med sportavgasrör. Den motorn har ju en mustig grundton (jfr. hur mycket mustigare en 850 GLT -93 låter jfr m en S80 2,5 -07). Så det finns en del att plocka fram!
PH
Nja, någon direkt skillnad har jag svårt att tänka mig att det blir om du inte trimmar ordentligt.
Det blir ju dock ett lite goare ljud med sportavgassystem, vilket jag tycker kan vara värt pengarna. Men är man ute efter effekt så är ju det enklaste att optimera bilen som redan nämnts.
Jag förstod det som att TS var ute efter ljudet. Det är väl uppenbart, tänkte jag, att det finns andra lösningar såsom optimering som ger mer motoreffekt. Ett sportavgasrör har ju aldrig ens i reklamen gjort mer än 5-8 hk...
PH
En skillnad brukar väll oxå vara att turboaggregaten mår bättre av det ökade cirkulationen om bilen trimmas. Inte prestandamässigt kanske, men livslängsmässigt. Ökat flöde så sjunker nämligen temperaturen en aning.

Sen vet jag inte på just D5 eftersom jag gissar på att den har ganska tilltaget avgassystem redan från fabrik.

Ett exempel var min morbror som hade en chipppad Saab 9-5 där avgassystemet inte var bytt. Där blev turbon mer eller mindre glödgad. Hehe

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]