Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Kan någon förklara fördelen med volvos lösning av torkarmarna, att man måste ställa dom i serviceläge för att man ska kunna fälla upp dom eller slå av isen på dom som en normal människa?
Jag kanske är dum i huvet, men jag förstår faktiskt inte varför man inte bara ska kunna fälla upp dom som vanligt, som på typ de flesta andra bilar?

Finns garanterat en jättebra anledning, är glad om jag kan få reda på den :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Elmeholt skrev:Kan någon förklara fördelen med volvos lösning av torkarmarna, att man måste ställa dom i serviceläge för att man ska kunna fälla upp dom eller slå av isen på dom som en normal människa?
Jag kanske är dum i huvet, men jag förstår faktiskt inte varför man inte bara ska kunna fälla upp dom som vanligt, som på typ de flesta andra bilar?

Finns garanterat en jättebra anledning, är glad om jag kan få reda på den :)
luftmotståndet blir lägre när de ligger under huven
av llesrof
mortimer skrev:Hur ställer man de i serviceläge ?
Instruktionsboken. Sidan 234.
Användarvisningsbild
av perin
apersson850 skrev:Eller den gamla metoden: Stanna motorn när torkarna pekar rakt upp.
Så har man gjort någon gång, men jag ska upphöra med det. Åtminstonde de gånger jag gör det för att enkelt kunna skrapa rutan när man ska ha bilen. Kom på det attt en dag tänker man sig inte för och hoppar in för att starta bilen så att värmen går igång, då kommer torkarna vilja gå tillbaka till utgångsläget med en härlig repa som följd på kanten av motorhuven. :(
Användarvisningsbild
av GustavE
Torkarna går väl tillbaka till ursprungsläge så fort man slår på tändningen nästa gång, oavsett om man har kört fram dom med serviceläget eller om man stannat bilen i rätt ögonblick.

Förstår dock inte varför man skulle stanna dom i rätt ögonblick istället för att använda serviceläget, annat än om det regnar så man ändå har dom på. För dom går ju så fort på V70 så gäller att va snabb för att stänga av dom när dom är någorlunda högst upp. Med serviceläget ställer dom sig perfekt garanterat.
av llesrof
mortimer skrev:
llesrof skrev:
mortimer skrev:Hur ställer man de i serviceläge ?
Instruktionsboken. Sidan 234.
I den digitala instr boken för MY2011 så verkar det stå på sidan 260:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p11768.pdf
Då finns det olika instruktionsböcker. Den jag googlade fram på två minuter var för både V70 och XC70.
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]