Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattias Jönsson
Min 745 GL -88 har fått sig en del törnar och slitits ganska hårt det senaste året och jag börjar fundera på en uppgradering.

Jag valde enklaste möjliga 745 för att kunna göra allt jobb själv och om jag går väljer någon senare modell så borde det rimligen bli lite svårare att meka allt själv.

Vad säger ni - var någonstans går gränsen? Alltså när måste jag då och då börja anlita verkstad? 945, 855, V70? Och isåfall vilka varianter av dem? Vad ska man absolut akta sig för och vad är mest "bang for the buck"?

Visst, det är ju förstås beroende på hur händig jag är - men om jag säger att jag drar mig för att byta hel motor/växellåda. Inte för att jag inte skulle klara det, utan för att det är mer jobb än kul...
av kaffe_koppen
Men 900-serien har ju samma motorer som 700. Så det borde ju inte vara några problem på meckfronten med en 900. Men när vi kommer till 850 så är det ju en annan motor, om den är mer svårmeckad eller inte vet jag inte. 900-serien är ju väldigt lik 700-serien, är väl igentligen messt fronten på bilen som SER annorlunda ut.
/MVH
Användarvisningsbild
av Sparkz
Upp till 95 kan du läsa felkoder själv, bra för hemmaskruvaren... 940 är lika lättskruvad som 740, men från en 88 till en 94-95 är ändå ett stort steg uppåt i komfort.
850 kan vara lite dyrare i delar, en spindelled =en hel länkarm för 1200:- t ex. Tvärställd motor, lite trångt här och var... Men inga större problem, bra bilar det med. Se upp med oljeläckage bara, annars åker du på att plocka ner växellådan och byta bakre vevaxeltätning :P

Nu lät jag mer positiv till 940 än 850, men det var inte meningen. Fast det kanske är så... eller?
I vilket fall som helst sålde jag min 745 -88 och köpte 855 -94 förra året och är rätt nöjd med det.
av Volvopower
Hehe, jag gjorde ett stort steg.. 1988-2007 Nästan 20 år..

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]