Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Motor B 5254T
855 AWD

Står nu inför service,oljebyte med mera och är i valet och kvalet.
Oljan jag hittills har använt är Mobil semisyntet 10W-40 men kan tänka mig byta till en helsyntet 5W-30.
Jag har blivit varnat för motorras om jag byter en delsyntet ut mot helsyntet pga helsyntet har en tendens att lösa upp gamla avlagringar i smörjkanalerna och bilda proppar som hindrar smörjning.
Anledningen till jag vill byta till en tunnare olja är att jag har en känsla av turbon inte får tillräcklig smörjning när motorn är kall. Den får därför alltid stå en liten stund på tomgång innan jag åker iväg så jag vet smörjningen kommer fram ordentligt.
Hur blir det rätt?
av rd350
Du kan helt klart (och bör) köra på helsyntet. Den kommer inte att lösa upp fler avlagringar, har du en så skitig motor invärtes får du det problemet med vilken olja du än slår på. Tyvärr en seglivad myt det där.
Användarvisningsbild
av Nexus
steget från delsyntet till helsyntet är inte så stort att det kan skapa några större problem. Den ända bilen jag haft som jag märkte skillnad på var en mazda 626-88. Den ticka och drog mera olja med helsyntet men annars inga problem. :-)-)
av BjarneJ
Då blir det en satsning på helsyntet som ger bättre smörjning. Motorn verkar inte vara särskild skitig inuti och börjar det läcka är det bara att byta packningar...
av bmwslangen
Men om det bara är oljans viskositet när motorn är kall du vill ändra på - varför fipplar du med oljans varmviskositet?

Första siffran (före "W") anger oljans viskositet vid låga temperaturer. Andra siffran anger oljans viskositet med driftsvarm motor.

Om du är nöjd med dagens viskositet med driftsvarm motor så behåll -40 viskositeten. Och sikta på så låg kallviskositetssiffra som möjligt.

Du är alltså ute efter en 0W-40 olja (då detta är ett ganska stort viskositetspann är dessa oljor nästan alltid uteslutande helsyntetiska oljor vilket bara är en fördel).
av Bengan75
Kör 5-40 istället, jag förstår inte varför man skulle behöva köra med 0-40 om man inte bor i Sibirien, då det väl ens knappt fanns sån olja då dessa bilar tillverkades. Hur många dagar per år har du -10 eller kallare där du bor?

Dessutom finns det bra mycket mer prisvärda oljor välja på i den multigraden än 0-40 osv..
av bmwslangen
Stämmer att 0W ger mest i de norra delarna av Sverige, eller om man alltid parkerar ute i delar av Sverige där det hela tiden är minusgrader numera och gör kallstarter varje morgon dag ut och dag in (dessa kallstarter sliter enormt på en motor internt).

Men för mig så är det inomhusparkering och bor dessutom i Malmö - staden där det inte kan bli minusgrader - så för mig är behovet av 0W ganska lågt :-) Men för alla andra i landet kan infon vara bra - jag har en känsla av att Volvo är överrepresenterade i Göteborg och Norrland :-)

Helt rätt, finns riktigt stort utbud av 5W-40 så är det ett multigradeområde som passar ens behov så finns det "fynd" att göra.

Nu frågade dock trådskaparen om en tunnare olja vid kall motor, och då är 0W den olja som ger störst skillnad. Dessutom var jag lite oroad över att trådskaparen fått det här med kall- och varmviskositet om bakfoten då trådskaparen föreslog en olja som är tunnare båda kallt och varmt, trots att önskemålet bara var att ha en tunnare olja vid kall motor.

Sen verkar det vara fullständig omöjligt att slå ihjäl den här myten om att "man inte behöver den oljan då den inte fanns när bilen tillverkades". Kvaliten och "prestandan" på oljan utvecklas kontinuerligt, varför inte ge motorn en lite bättre chans till ett friskare liv när möjligheterna finns? Om man skulle resonera på det sättet så ska du även köpa dina sommar- och vinterdäck konstruerade med sen 80-talsteknik och kunskap :-) Skulle du vilja göra det? :-)

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]