Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SubMarine skrev:Ja precis mät och se om du har batterispänning på signalkabeln från givaren, d.v.s. mät spänningen mellan jord och signalkabeln på givaren. Den sitter på framsidan av blocket under insuget och det är den bakre av de två.
Vet du vilka värden jag borde förvänta mig?
Jag skulle kunna prova och mäta ifrån givaren och sedan mäta ifrån kontakten som matar signalkabeln till knacksensorn och se om det är någon spänningsskillnad.

knacksensor(givare)---[sladd]----(kontakt)->bilens elsystem
Inte direkt, men iom att det står att för hög signal har som felorsak att signalledningen är kortsluten till spänning så borde du ha ~12V på signalkabeln i det fallet.

Givarna brukar vara upp till 5V i de flesta fall men jag kan kolla upp det :)

EDIT:
Hittade ingen info för vilket spänningsområde som givaren jobbar i. Däremot kan du ju mäta på den främre givaren för att se vad den har för normalvärden.
SubMarine skrev:Inte direkt, men iom att det står att för hög signal har som felorsak att signalledningen är kortsluten till spänning så borde du ha ~12V på signalkabeln i det fallet.

Givarna brukar vara upp till 5V i de flesta fall men jag kan kolla upp det :)

EDIT:
Hittade ingen info för vilket spänningsområde som givaren jobbar i. Däremot kan du ju mäta på den främre givaren för att se vad den har för normalvärden.

Perfekt! Har beställt en voltmeter, borde ha den i veckan! :D
Hur avancerat är det att byta ut signalkablen om den nu är helt trasig? läste i Haynes att man måste plocka bort hela insprutnings/insugstjofräset. Verkade lagom avancerat för en nybliven "hobbymekaniker".
Bilia ville ha 900kr för kabeln vilket verkade resonabelt för en ny en, på bildelsbasen ligger dom runt 400kr.
Bilia sa dock till mig att oftast när det är för hög signal på den bakre knacksensorn så är det inte säkert att felet löser sig efter kabelbyte, har du några kommentarer om det?
Har inte blivit någon bättring på problemet. Jag har senast bytt relä:et till bränslepumpen utan resultat.

Om man startar bilen ca 20-30min efter varmkörning så går den igång något snabbare men håller på att lägga av de 3 första sekunderna (varvmätaren flaxxar upp och ned ganska bra) tills det att den lägger sig på rätt nivå och går som den skall. Gasspjället är ganska nyligen utbytt så jag tror inte på det.

Så jag ska lämna in bilen om en vecka och få bränsletemperaturegivare och termostatsensor bytta. Hoppas det löser problemet!
Användarvisningsbild
av erikb89
Tyvärr gjorde senaste bytet ingen skillnad alls samma fenomen som tidigare.
Sammanfattning:

1. Redline SI-1 injection cleaning kört
2. Bränslefilter bytt
3. Bränsletemp sensor (fuel pressure sensor) och termostat bytt
4. Bränslepumps relä bytt.
5. Bränsletryck uppmätt till 3 bar utav verkstaden

Någon som vet vart jag ska fortsätta någonstans för att komma tillbukt med detta problem?
Tilläggas är att om man startar bilen inom ca 15min när den är varmkörd så går den igång på direkten men den dör om man släpper nyckeln varvmätarn fladdar upp och ned i samband med detta, gasspjället är sedan tidigare bytt så jag tror inte på det.

Känns som att det verkligen är något på bränslessystemet, kanske insprutarna?

Råd mottages gärna!
Senast redigerad av 2 erikb89, redigerad totalt 0 gång.
Vojje skrev:varvmätaren fladdrar. Vad betyder det? Följer den inte motorns varvtal?
Varvmätarn fladdrar enbart om man startar bilen efter ca 15min då den blivit varmkört, dvs i uppstartsläget, just då när den fladdrar upp och ned så känns den extremt belägen att lägga av på direkten.

Försöker man starta bilen några timmar efter körning så står den å gnager på startmotorn 2-3 sek innan den hoppar igång.
Användarvisningsbild
av erikb89
Vojje skrev:har du haft ngn felkod på svänghjulsgivaren?
Vojje nej det har jag ej haft, Bilia hittade enbart något om ett permanent fel på den bakre Knacksensorn med signal hög.

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]

Elpriset

Var uppe på taket igår med min nya 3 m[…]