Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den fungerar sålänge du har en seriell port på datorn, vilket inte många har nu för tiden. Finns adaptrar som konverterar seriell till USB, men det är lite si och så med dom.... vol-fcr är väldigt kinkigt med vad den accepterar och inte.
av *pettson*
Jag förtydligar mej...
Tänd lampa ger inte alltid felkoder.
Lampan tänds även om det saknas en spänning. Vilket inträffar när tändningslåset glappar..
av *pettson*
ektorp skrev:om ja förstår rätt så kan abs lampan lysa för att tändlåset år glappt ?
j
Ja..
Lampan indikerar att systemet är avstängt. INTE att det satts en kod.
Saknas 15 spänning från tändlåset så förblir lampan tänd.
Det blir ingen felkod av det.
Och... Det är inget ovanligt fel.
Vrid tillbaka nyckeln lite när du startat bilen för att se om ABS lampan släcks.
I dom fall där man inte får någon kod från styrdonet för att det är fel läsare, brukar man få en error helt enkelt.
Får styrdonet och läsaren kontakt så kan man också få ut ev kod.
Men som sagt det finns fler anledningar än kod som stänger ned systemet och tänder lampan.
av ektorp
*pettson* skrev:
ektorp skrev:om ja förstår rätt så kan abs lampan lysa för att tändlåset år glappt ?
j
Ja..
Lampan indikerar att systemet är avstängt. INTE att det satts en kod.
Saknas 15 spänning från tändlåset så förblir lampan tänd.
Det blir ingen felkod av det.
Och... Det är inget ovanligt fel.
Vrid tillbaka nyckeln lite när du startat bilen för att se om ABS lampan släcks.
I dom fall där man inte får någon kod från styrdonet för att det är fel läsare, brukar man få en error helt enkelt.
Får styrdonet och läsaren kontakt så kan man också få ut ev kod.
Men som sagt det finns fler anledningar än kod som stänger ned systemet och tänder lampan.
ja prova att starta bilen och dra tillbaka nyckeln och den slocknade drar ja fram nyckeln så tänds den igen så det verkar va något där men ja ska prova mer nu i veckan så får ja se ,, men om det är tändlåset va kan ja göra då ska ja byta hela låset eller kanske räcker att smörja det ?
av ektorp
Lucif3r skrev:Byta bottenkontakten. Göra rent kan kanske funka en stund, men kontakten är väl inte speciellt dyr har jag för mig.
är det bara orginal som gäller tro ? och är den svår att byta eller göra ren ?
av ektorp
har kollat nu i veckan och sedan ja trixa lite med nyckeln i tändlåset så verkar inte abs lampan lysa
hoppas det håller i sig
tack för bra svar allihop

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]