Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte idag att förardörren ej går att öppna inifrån på vår V70 2.0 D -09.
Alla andra dörrar funkar. Förardörren går dock att öppna utifrån. Spaken går tillbaka av sig själv men det "rätta motståndet "saknas.

Bilen går att låsa med fjärr som vanligt. Den hade stått kallt ett par dagar innan användning idag. Kan det vara något som frusit? Inte vidare kallt här dock - ca -5

Någon som har en teori om vad det kan röra sig om?
Hej, du hat fukt i låset som sitter inne i dörren. Går INTE att smörja upp via låset utifrån ( har provat).
Har samma problem med min 2.5FT Momentum MY09. Finns åtgärder på detta hos volvo, jag har fått tillbaka problemet igen dock. Är din bils Chassienummer inom Volvos åtgärdsprogram så fixar dom det gratis på volvoverkstaden. jag fick tjata på bilförsäljaren, så dom fick stå för det.
Årsak til dette er at et stag har løsnet mellom døråpner på innsiden og dørlåsen. Dersom døren har vært demontert tidligere kan dette skyldes at mekaniker ikke har montert mekaniske komponenter i døren korrekt. Jeg har hatt akkurat samme problem på min bil. Dersom døren skal demonteres kan du be verkstedet om å sjekke at dørlåsen har korrekt smøremiddel (fett). Det har vært byttet mange dørlåser på garanti og godwill på grunn av problem med kulde.
Idag gick dörren att öppna efter att låskistan fått sig en omgång med låsspray. Det verkar som om själva låsklacken i dörren kärvade lite. Nu funkar den bättre. Får se hur länge det håller i sig.

Jag avvaktar verkstadsbesök tills vidare.
Hejsan, jag upplevde samma problem idag på min Volvo V70 det är en -08 2.4D, gick inte att öppna förardörren inifrån (utifrån gick alldeles utmärkt), fjärrlås och alla andra dörrar fungerade som dom skulle, jag misstänker kylan och eventuellt fukt i låset, för problemet försvann när jag hade kört bilen varm i kupén. Skulle vara intressant att veta om fler haft problem samt om det är någon mer än welman som lämnat in för åtgärd? För det blir ju drygt om man ska behöva oroa sig att man inte kommer ur på förarsidan varje gång det är kallt ute! :roll:. Trevlig helg!!
Det problemet hade jag åxå på min v70 Summum - 10. Öppnade dörrar utifrån hur lätt som helst. Men förardörren innefrån var som om dörren var låst. Fick öppna rutan för att komma ut genom att öppna handtaget utifrån. Det gick över av sig själv tills idag då jag inte kommer in genom förardörren. Jag kör keyless, öppnar bakdörr å alla dörrar låses upp,men förardörr beter sig som låst (knappen är uppe). Går in passagerarsidan å öppnar innefrån vilket går alldeles utmärkt. Stänger dörren igen, men kan åter inte öppna utifrån. Låser bilen, öppnar förardörr, ok. Stänger utan att låsa, går ej att öppna f:dörr men de andra tre går. Vad /var börjar jag rota efter fel? Fukt? Har inte hänt förr, har haft bilen sen -18.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]