Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Borde väl gå att kunna få sin bil i en annan färg om man skulle vilja? hmm... :twisted:
Blir lite sugen på att gå till volvo handlarn i stan ;-//
och fråga om man kan få en ny S60 i Cypressgrönt (130) :wink: 8)
Undrar va dom säger :mrgreen:
Jag tror dom säger att de levererar en bil i den färg du vill ha. Dom har säkert något avtal med någon folieringsfirma.
SvenB skrev:Jag tror dom säger att de levererar en bil i den färg du vill ha. Dom har säkert något avtal med någon folieringsfirma.

Folie är ju en sak, men i rätt lack en annan...

Audi, Range Rover Bentley med flera ordnar det i sitt "oridnarie" bställningsprogram om man betalar extra, Volvo har det inte alls på programmet, men det är klart att får Taxi USA för sig att beställa 500 bilar i gult och betalar så...

Till TS. Frågan om bil är relevant, för är det en gammal Volvo så KAN det förekomma "fel" men då pratar vi tidigt åttiotal eller äldre och då är det provvagnar.

/Thomas
Jag är ganska imponerad över hur ni kan ha koll på vilka färger som fans i de olika fabrikerna och vilka chassi nummer som kan ha vilken färg !!!!

Hur får ni fram sån information?

Jag har svårt att tro att man i en effektiv fabrik, gör rent och blandar en färg, bara för en enda bil. Det blir för dyrt/tar för mycket tid.
Sånt kan man bara göra i fabriker som gör betydligt färre bilar.

Det enda undantag jag kommer på är om Volvo själva använt bulten till "något"
Jag vet inte vad dom gör med sina testningar när dom testat klart. (Beror säkert på vad man testat)
CarMan skrev:
Jag har svårt att tro att man i en effektiv fabrik, gör rent och blandar en färg, bara för en enda bil. Det blir för dyrt/tar för mycket tid.
Jag var på besök i Torslandafabriken i höstas och blev då informerad om att dom ser till att lacka minst 20-30 bilar i samma färg innan byte.

/Ronne
Man kan ta ut och lacka baskulör manuellt, i en separat station, och ändå köra bilen i ordinarie flöde för alla andra moment. Jag har fått förklarat att så gör Audi om någon beställer specialkulör, och vid prover gör Volvo likadant.
Det enda undantag jag kommer på är om Volvo själva använt bulten till "något"
Jag vet inte vad dom gör med sina testningar när dom testat klart. (Beror säkert på vad man testat)
Test och provbilar kommer normalt sett inte ut på marknaden numera..dom får tjänstgöra internt innan dom skrotas. Därav min fråga om bilen i tråden var nyare eller äldre.
Det är också av intressen eftersom TS bil kanske har en färg som bara var utgången på vissa marknader, och han uppfattat tillgängligheten fel..

/Thomas
Skottishriver skrev:Bilen i fråga är från 1980-talet. Finns det något sätt att kolla upp vad bilen hade för färg när den lämnade fabriken?
Pratar vi Volvobil så är den nog tillräckligt gammal för att vara "provbil" med udda färg om den är från början av det årtiondet, samtidigt är den nog för gammal för hittas i byggrullorna på ett enkelt sätt. Jag skulle tro att OM det finns kvar uppgifter i arkivet så är det inte sökbart via data utan ligger nog på mikrofilm eller rent av i pappersform. 10 - 15 år är inga problem men 30...

/Thomas
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]