Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Full fart spar tid och dyra busspengar, sägs det. Dessutom är det så att om du skulle krocka med en älg i 90 km/h så blir skadorna värre än om du hade kört 120 km/h. I det senare fallet har ju älgen inte hunnit ut på vägen än, när du far förbi. :lol:
Mwi skrev:
mattish skrev:~4,5 dygn får jag det till :P :P :P
halvtimme om dagen
110 timmar om året (räknat på 220 arbetsdagar)
(B) (PO) (PO)
Nja att öka hastigheten från 90 km/h till 120 km/h ändrar körtiden på 12 mil med 1/3 h = 20 min inte 33 minuter :???: Så på 220 arbetsdagar blir tiden 4400 min ungefär 74 h, det har jag överfört till 2 arbetsveckor på 40h, jag ser restiden som arbetstid.

Du har förvirrat mig!! Tog ett tag att fatta hur du räknat :P
Jag tog fel på hastigheten. Räknade på 80 iom det stod 80 knyck någonstans.

Det jag håller med dig om är att det låter bättre att räkna om det till arbetstid istället för total sparad tid ;) Låter mer ledigt om inte annat...
Användarvisningsbild
av bem
apersson850 skrev:Full fart spar tid och dyra busspengar, sägs det. Dessutom är det så att om du skulle krocka med en älg i 90 km/h så blir skadorna värre än om du hade kört 120 km/h. I det senare fallet har ju älgen inte hunnit ut på vägen än, när du far förbi. :lol:

Synd bara att det är fartkameror på sträckan så det blir lite ryckig körning att köra i 120 knyck i mitt fall, om jag skulle välja att spara tid :D

/Bo
SvenB skrev:Varför lägger du inte upp en tråd i "Garaget" så vi får följa bilen när det händer något? (Skriver han som själv gjorde det i går).
Tycker jag låter som en bra idé Bo. Så kan vi andra följa stänkskyddsmontage, lastorganiserarmontage, dragmontage med mera på ordentliga högupplösta bilder :)
Är speciellt intresserad av dragmontaget då jag är sugen på det till min. Drygt 4000 spänn för Volvo original såg jag i annan tråd här och så slipper man till och med besikta numera. Eller hade du fått med det i köpet så dom kommer göra det på Volvo?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Tanka igen. Tydligen kört dieselvärmaren en hel del :D
Verkliga förbrukningen dragit iväg lite denna gång.
Men färddatorns förbrukning ligger stadigt på 5,3 lit/100 km.
Kört lite med digitala kombiinstrumentets ECO tema det gröna) denna vecka och med landsvägskörning till/från jobbet så är det bara en sak som gäller för att få ner förbrukningen om man kikar på ECO mätaren - dra ner farten till 80-85 km/h då ligger ECO mätaren stadigt högst upp (=mest ekonomiskt).
Annars spinner motorn som en katt och inga problem med bilen hittills.

- bilen är alltså en 2014 V70 med D3 motorn
- dubbdäck Continental Conti Ice Contact 215/60/16
- mestadels körning på blöt asfalt
- ingen medveten snålkörning, en del stadskörning också
- kört dieselvärmaren varje dag kl 07:00 och 17:00 månd-fred, helger ca 2-3 ggr/dag, och även enstaka däremellan och har "extravärmaren" inställd på auto så den drar igång varje gång bilen startas kall

Tankningsdatum: 2014-01-09
Liter jag fick i: 64,6
Mätarställning vid tankningen, mil: 295, körda mil 295-206(föregående mätarställning)=89 mil
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 7,22
Lit/100km enl färddatorn: 5,3
Diff % mellan färddator och verkligheten: 36 %

Tankningsdatum: 2013-12-18
Liter jag fick i: 65,4
Mätarställning vid tankningen, mil: 206, körda mil 206-106(föregående mätarställning)=100 mil
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 6,54
Lit/100km enl färddatorn: 5,3
Diff % mellan färddator och verkligheten: 23 %

Tankningsdatum: 2013-12-07
Liter jag fick i: 62,5
Mätarställning vid tankningen, mil: 106
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 5,89
Lit/100km enl färddatorn: 5,4
Diff % mellan färddator och verkligheten: 9,0 %

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Ser ut som en kanonbra förbrukning verkligen bra för att vara 5-cylindrig och ha ett skönt motorljud. Den verkar dricka mindre än D2 Automat. :D
Användarvisningsbild
av GustavE
Va roligt att du lägger upp tankningarna så man kan jämföra lite. Vi har ju väldigt lika bilar som är köpta ungefär samtidigt. Vi ligger ganska lika i mil också, 290 har min gått efter dagens sväng till hamburgermiddagen vid gatuköket 4 mil bort, omväg på vägen hem 8 mil med flit för det är roligt att köra lite V70 :D

Jag har bara hunnit tanka 2 gånger än. Har lite lägre förbrukning. Gissar att det dels beror på att jag inte kört värmaren så många gånger (kanske 15 ggr på dessa 290 mil) eftersom jag kört många mil vid varje tillfälle och hade den i garage i början. Dessutom har jag kört väldigt lugnt och försiktigt, har knappt gett halvgas än :D

- dubbdäck Nokian Hakkapeliitta 8 205/60/16
- mestadels körning på blöt asfalt
- har "extravärmaren" inställd på auto så den drar igång varje gång bilen startas kall

Tankning 1
Liter jag fick i: 63,22
Kört sen föregående tankning: 106,8 mil
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 5,92
Lit/100km enl färddatorn: -
Diff % mellan färddator och verkligheten: - %

Tankning 2
Liter jag fick i: 62,62
Kört sen föregående tankning: 108,0 mil
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 5,80
Lit/100km enl färddatorn: 4,9
Diff % mellan färddator och verkligheten: 18,4 %

En lite konstig sak är att jag tank nr 2 har kört över 20 mil motorväg mot bara 3 mil motorväg på tank nr 1. Dessutom har jag kört lite mindre lugnt tank nr 2.
Användarvisningsbild
av xerent
När ni kollar körsträckorna är det via GPS eller trippmätare? Jag tänkte att eftersom hastighetsmätaren visar fel (och felet beror på hjulens rullomkrets), vore det intressant om trippmätaren hade motsvarande fel.
Användarvisningsbild
av perin
xerent skrev:När ni kollar körsträckorna är det via GPS eller trippmätare? Jag tänkte att eftersom hastighetsmätaren visar fel (och felet beror på hjulens rullomkrets), vore det intressant om trippmätaren hade motsvarande fel.
Nää, det hoppas jag verkligen inte.

Edit: Då det kan bli fel antar jag bara är om man har en annan däckdimension än original.
Då kommer nästa fundering, om en bil har 16" som original fast man beställer den med 18" från fabrik. Gör biltillverkaren då någon kalibrering i mjukvaran för väg- och hastighetsmätare? Antagligen inte, eller?
Användarvisningsbild
av GustavE
Nollar trippmätaren bara. Har man originaldimension borde inte felet vara allt för stort hoppas jag. I hastighetsmätaren har man lagt in ett fel med flit enligt kraven, finns en annan intressant tråd här med många inlägg om det. Det felet lägger man inte in i trippmätaren.

När Volvo monterar 18 tum istället för 16 har dom lägre profil på däcken så det blir i stort sett samma rullomkrets ändå. Man kan jämföra lite på den här sidan:
http://www.dackgrossisten.se/Rullomkrets.aspx
Skriver man in 205/60-16 som V70 ofta har som standard, sen skriver man in 18 tum på ny fälg så ser man att t ex 245/40-18 ligger väldigt lika i rullomkrets, bara 0,15% eller 1 mm i diameter. Alltså gör slitna däck mycket mer skillnad.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 28
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240