Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja,så länge det finns bromsvätska kvar så har du bromsar på en krets men vätskan tar fort slut om ett rör går sönder och då har du inga bromsar utom handbromsen.Har själv råkat ut för samma sak som TS och det var inte så enkelt att köra hem 30km utan fotbroms.
miksil skrev:Har inte alla bilar yngre än början på 70-talet dubbla oberoende rörsystem till bromsarna? Så att helt förlora bromsarna enligt skräckscenariona ovan är väl knappast troligt.
Du menar 2-krets bromssystem? Som innebär att du har tre bromsande hjul kvar om en krets faller bort. Fast om bromsrören rostar av så är det ändå en klen tröst, eftersom Bilprovningen inte släpper igenom en bil med endast en bromskrets i behåll. Tänket kring bromssystem av 2-kretstyp är ju att man ökar chansen till överlevnad, i samband med ett bortfall av en krets - i trafiken - när olyckan är framme.
av miksil
V40sport skrev:
miksil skrev:Har inte alla bilar yngre än början på 70-talet dubbla oberoende rörsystem till bromsarna? Så att helt förlora bromsarna enligt skräckscenariona ovan är väl knappast troligt.
Du menar 2-krets bromssystem? Som innebär att du har tre bromsande hjul kvar om en krets faller bort. Fast om bromsrören rostar av så är det ändå en klen tröst, eftersom Bilprovningen inte släpper igenom en bil med endast en bromskrets i behåll. Tänket kring bromssystem av 2-kretstyp är ju att man ökar chansen till överlevnad, i samband med ett bortfall av en krets - i trafiken - när olyckan är framme.
Jo det är nog 2-kretssystem jag menar.

Ja precis, underkänd blir bilen, men sannolikheten för att köra över kajkant, krocka med tåg eller kör över dagisklasser som det skrevs om ovan är alltså inte speciellt troligt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nä köra över en Kaj kanske inte är så trolig. För att du dundrar över ett barn vid ett övergångsställe!!!! Om du tycker det känns bättre!

Vist hade Volvo 240 tre bromsande hjul, men det har man inte längre. Nu bromsar det på två hjul. Säker bättre verkan i dom två, även om tre låter bättre. Men inte stannar set specialer fort om en krets saknas...

Självklart får man körförbud och självklart är det bilägarens ansvar.
Användarvisningsbild
av CarMan
vetten skrev:
CarMan skrev:Felet är fordonsägaren. Han har inte underhållit bilen/ servat den/ bytt dåliga delar mot nya så bilen håller för en besiktning!

Så vida besiktningsmannen sågade av dom...
Hur många tror du kollar bromsledningarna själv när det knappt görs på vanlig service hos märkesverkstan.

Hur många som kollar sina bronsfärgat är ointressant.
Har du inte gjort det så kan du få förförisk hos Bilprovningen.

Har du kollar dom så vet du ju att du måste byta dom innan du åker o besiktar för att inte få körförbud.
av rid54
Ett rör som gick sönder "under en av testerna"? Om det brast under ett bromskraftprov så finns det nog inget att hämta, det är helt enkelt ett dåligt rör. Om personalen bänder sönder ett rör kan det kanske vara värt att diskutera. Var glad att det hände då. Min erfarenhet av trasiga bromsrör (på en bil med en krets) var av det slaget som gör en lite gråhårig.
av umekille
Detta är en följd av att biltillverkarna snålar på materialet i bromsrören
och inte kostar på kopparrör som tål den onormala saltningen av våra vägar.
Tur det blev uppdagat på bilprovningen än då du krockat för att bromspedalen
gått i botten. Undra just hur många som kör ovetandes med detta felet idag
i tron allt är okey på bilen.
Det är såklart svårt att veta om detta hade skett någon annan stans tex vid en häftig inbromsning. Jag blev bara förvånad eftersom tidigare besiktningar inte lagt märke till någon rost tidigare. Jag har haft betydligt rostigare bilar innan och jag har varit med om rör som rostat ihop tidigare men inte så att de gått sönder på det sättet. Bromsvätskan bara rann ut ur läckan och bilen fick såklart körförbud. Jag vet inte om besiktningsföretagen har skaffat sig tuffare grejer så att bromsarna testas hårdare eller om bromsrören haft ett riktigt rostigt år.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]