Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
SvenB skrev:Alla kan vi misslyckas, men att då skylla på Volvo tycker jag är att gå för långt. :roll:
Intressant att se hur villiga vi är att försvara de bilar vi valt. Självklar är det en mindre bra lösning att det över huvud taget uppstår ett problem om man vänder nyckeln fel.

Det är naturligtvis svårt som ingenjör att tänka på möjliga fel som uppstår när man konstruerar en produkt. Därför finns det arbetsmetoder som syftar till att identifiera sådan risker. Se på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Poka-yoke

Murphys Lagar:
"Det är omöjligt att göra något idiotsäkert, eftersom idioter är så genialiska."
Ja då var det dags i min bil :)

Frugan skulle flytta den imorse för att få fram sin bil (hon hade ställt den lite tokigt).
Jag har lite taskigt morgonhumör men 06.30 väcker hon mig och frågar hur hon stänger av motorn. Hon har färsökt allt men kan inte stänga av den.
TRYCK PÅ STARTKNAPPEN O TA UT NYCKELN

Somnar om och en stund senare väcker hon mig igen. Jag har stängt av motorn men jag kan inte ta ut nyckeln och jag har har försökt allt i säkert 30min.
DET ÄR BARA O TRYCKA PÅ DEN O DRA UT.
Jag har försökt det men det går inte.
OK. SKIT I DET O LÅT NYCKELN SITTA I.
Men...
LÅT DEN SITTA I

När jag kommer ut o skall ha bilen ett par timmar senare sitter nyckeln åt fel håll dvs metalldelen inåt.
Fick jucka lite upp/ner/sida men till slut kom den ut.

Nu är inte frugan jätteteknisk (inget alls faktiskt) men hon är inte heller jättegammal så generationsfråga är det inte.

Som det nämnts kan jag själv tycka såhär i efterhand att det är en dålig konstruktion där det går att få in nyckeln åt fel håll och att den då fastnar.
Nu vet inte jag hur mkt våld hon använde för att få in den men iallafall...

V70 -08
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag upprepar mit råd från 6:e januari 2014 i denna tråd. Sätt en nyckelring i nyckelkortet. Jag har aldrig köpt en bil där bilfirman inte lämnat med nyckelringar med reklam på. Efersom jag har "nyckelförsäkring" så har jag även en bricka med uppmaning att skicka upphittad nyckel till försäkringsbolaget fäst i nyckelringen. :|
av fdkelf
Kommer ihåg år 2009 när jag skulle köra farsans sprillans nya V70 med nyckelkort. Då hade jag aldrig kört en bil med nyckelkort, eller för den delen sett ett nyckelkort innan. Det första instinktiva var att sätta in metalldelen först, för det är ju såklart så en nyckel ska sitta.

Då var jag 25 år och insåg kvickt att detta var fel håll, utan någon skada skedd, men om en 25-åring kan "tänka fel", kan föreställa mig hur en äldre person kanske kan vara mer "övertygad" om att metalldelen är den delen som skall in i låset först.

På bankomater kan det vara lite hur som helst hur kortet skall föras in, så kanske en liten etikett vid nyckelhålet som indikerar vilken håll nyckeln skall vara på hade en idé.
Användarvisningsbild
av SvenB
På den tiden vi hade nycklar, inte nyckelkort, hade vi nyckeln lös då. Jag tror inte många hade det, utan vi hade nog nyckelringar på våra nycklar.
av fdkelf
SvenB skrev:På den tiden vi hade nycklar, inte nyckelkort, hade vi nyckeln lös då. Jag tror inte många hade det, utan vi hade nog nyckelringar på våra nycklar.
Har man en garageport som öppnas med nyckel eller tag kan det vara smidigt att ha bilnyckeln separat från knippan.
på sida 2 i denna diskussion så vissas en bild på nyckel, på båda sidorna om nyckel där nyckelbladet sitter finns två klackar, provade på
min nyligen och man måste faktiskt använda våld för att få in nyckel överhuvudtaget med botten först så att säga

undrar hur alla tänkte som stoppa in nyckel åt fel håll
Det lustiga är att med tanke på dagens tysta motorer så har man råkat dra ur nyckeln men bilen fortsätter att ha motorn igång så även den tabben är möjlig!
Användarvisningsbild
av SvenB
Men du kan väl inte låsa bilen?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]