Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cyberlelle
Hej!

Jag har en MY 2013 V70 D2 Powershift som jag har lite problem med. När jag kör så får jag ibland motorstopp helt utan förvarning. Det händer inte särskilt ofta, dom senaste 200 milen har det skett två ggr. Men det är ju lite otrevligt när man ligger i 110 på E4:an och helt plötsligt så stannar bilen. Det är precis som om bilen tror att den ska stanna för lampor och allt slocknar. Sen är det bara att lägga växellådan i neutral och trycka på startknappen igen så startar den utan problem. Detta händer alltid när motorn är varm.
Det händer även ibland när man kör att jag ser att xenonljusen blinkar till och vinklar ner och upp precis som när man startar bilen. Vet inte om detta har nåt samband?
Nån som varit med om nåt liknande eller som har nån aning om vad det kan vara för fel?
av Djungeltrumman
Spontant: Du bör absolut uppsöka en Volvoverkstad och få problemet med plötsliga motorstopp åtgärdat! På en ca. ett år gammal bil så skall det inte vara så. Dessutom antar jag att bilen har garanti om den är svensksåld.

Vad det gäller xenonljusen så verkar det inte konstigt. Blinkningen orsakas av att bilen vill "värma upp" ljusen och att den tiltar dem uppåt-nedåt och på vissa bilar ex. Mercedes uppåt-nedåt-höger-vänster är fullt normalt eftersom bilen vill kalibrera den automatiska höjdinställningen som bilar med projicerande xenon har.

Johan
Användarvisningsbild
av SvenB
cyberlelle skrev: Det händer även ibland när man kör att jag ser att xenonljusen blinkar till och vinklar ner och upp precis som när man startar bilen. Vet inte om detta har nåt samband?
Det där tycker jag verkar som om den bryter "tändningsströmmen" och slår på igen. :idea:
av Droopy
SvenB skrev:
cyberlelle skrev: Det händer även ibland när man kör att jag ser att xenonljusen blinkar till och vinklar ner och upp precis som när man startar bilen. Vet inte om detta har nåt samband?
Det där tycker jag verkar som om den bryter "tändningsströmmen" och slår på igen. :idea:

Jepp, det där beror på att tändningen slås av/på, jag har själv testat på ett par bilar att göras så under färd och då vinklas xenonljusen upp och ner precis som när man startar den.
av cyberlelle
Har varit in på volvo 2 ggr och läst av felkoder utan att hitta nåt. Det dom försökt göra är att ladda ny programvara utan att det gett nåt resultat. Men dom får väl ta in den igen och leta vidare.
Att xenonljusen vinklar ner och upp ska dom ju göra vid start. Men det jag reagerar över är att dom gör det ibland när man kör också. Jag är som inne på att dom två sakerna hänger ihop och att det har nåt med tändningen att göra.
av mortimer
Cyberlelle: Hur länge har du nybilsgaranti ?
Ladda mjukvara som första felsökning känns som alla meknikeer/tekniker använder för att komma förbi ett problem. I detta fallet känns det inte som mjukvarufel utan någon elektronik som är på väg att lämna in.
Hur är det med batteriet och kabelskorna till det ? Inget där som siter löst eller ett dåligt batteri ?
av ztaffans
Det värsta är nog att Powershift lådan kan ta stryk. :???:
Får man motorstopp och du kör i 110km/h blir det ju som att bogsera i den hastigheten.
Jag tror att det finns väldiga restriktioner vid bogsering av just bil med Powershift.
av cyberlelle
Bilen är uthämtad i maj 2013 så jag har nybilsgaranti till maj 2015. Batteriet är fulladdat och kabelskorna verkar okej. Kan det vara nåt glapp nånstans?
Hur fort kan powershift lådan ta stryk om motorn stannar i 110 km/h? Det tar ju ändå några sekunder innan man är igång igen och det har ju hänt några gånger nu.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]