Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Du har alltså inte köpt bilen med fel :?: :D Har du överhuvudtaget diskuterat om goodwill med verkstaden :?:
av pergrein
Fick problem (början av december) med keyless på VB dörr att jag var tvungen stå 2dm från handtaget för att den skulle känna av nyckel.
Var in på Volvo och skulle kolla pris på ett nytt handtag och vi diskutera vad som kunde vara fel och så fråga han om jag hade garanti kvar. Sa att den gick ut i Februari (2år) men han slog in regnumret och sa då att vi kan ta det på KKL (konsumentköplagen) som tydligen täcker 3:e året om man köpt bilen NY. Klart ni får det, sa jag gladeligen :-)-) Dom tog in bilen för felsökning och det var felkod på VB om låg resistans så dom beställde nytt handtag (1400kr) och fick en ny tid. Men en vecka senare började HB att jävlas med att det inte gick att låsa på det, kände inte av min hand. Var in och sa det och dom kollade felkod på det när jag var inne för byte av VB och det var samma felkod där om låg resistans och dom tog det också på KKL och det byttes igår.

Allt fungerar som vanligt igen och hoppas det fortsätter så. Undra om det var otur att båda sluta fungera nästan samtidigt eller kan det bero på något annat fel som gör att det pajar igen ?:-/ Nå det lär ju visa sig...

Blev lite förvånad när dom tog det på KKL utan att jag nämnt något om det och jag hade tänkt köpa allt själv men det sluta ju med 0kr och fungerande Keyless. Förövrigt så är Keyless en superfunktion (bara den fungerar :lol: )

Mvh
Per
av PFA
Alla dessa underbara funktioner (Keyless, Driver support osv). Men vad händer när bilen är 5, 10, 15 år gammal? Vad tror ni Volvo har för kalkylerad genomsnittslivslängd på sina bilar nuförtiden?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
12-13 år skulle jag gissa. Skulle säkert inte va några problem allt att göra en bil som håller bra i 20-25 år men då håller dom ju för bra och då köps det inte lika många nya. ;)
av PFA
simonhalmstad skrev:12-13 år skulle jag gissa. Skulle säkert inte va några problem allt att göra en bil som håller bra i 20-25 år men då håller dom ju för bra och då köps det inte lika många nya. ;)
Det kan säkert vara så, men en bil är ju körbar oavsett om parkeringssensorn eller BLIS'en slutar fungera. Så frågan är om min fråga om livslängd ens var relevant :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja det är mycket elektronik som kan lägga av t.ex den digitala instrumenteringen kanske slocknar ner helt då har man ingen mätare kvar, verkar kunna bli mycket el-fel på billarna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför skulle Volvo av i dag ha kortare livslängd än tidigare årsmodeller. :?: Nu pratar jag inte om Volvo PV eller sådant. Är Volvo sämre än asiaterna. :?: Deras livslängd ökar ju stadigt. ;-//
av VolvoV60D3
SvenB skrev:Du har alltså inte köpt bilen med fel :?: :D Har du överhuvudtaget diskuterat om goodwill med verkstaden :?:
Jo det var det första jag frågade efter, när de visde sig att de mycket väl kände till problemet med antennen i bilens handtag. Fast icke något gensvar där inte.
Finns det ett känt problem med keyless tycker jag att man borde åtgärda sådant utan kostnad, åtminstone för den felande produkten, arbetskostnaden kan jag rimligen leva med, men en dålig produkt. Bilen är ju inte ens 4 år...
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag hade nog ställt en följdfråga: Varför är det inte goodwill när felet är känt. För det kan ju knappast kallas "förslitningsskada". Men det kanske du gjorde :?:
av Moody
Tyvärr är goodwill upp till Volvos goda vilja och inget man kan kräva. Däremot är det 3 års reklamationsrätt på så kallade ursprungsfel (enligt KKL)

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]