Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Mikeb skrev:Hej Rid

Då har jag missuppfattat det hela eller förklarat det helt fel. Jag har inte testat och se om startmotorn kan dra bilen då den står åt fel håll i en backe och emot en vägg. Men jag antar att det är startmotorn som låter innan motorn går så att säga igång. Men den tände förut och gick men dog efter bara några sekunder. Nu tänder den inte alls. Så troligtvis är det något med bränslet. Vet dock inte hur man ska kunna kolla det.

ber så mycket om ursäkt ifall det blev lite förvirrat
Ja det var kanske inte du som var otydlig, hehe... Jag tror ingen menade att du skulle dra bilen med startmotorn (det kan ju gå iofs, men bör sparas till ett nödläge, typ motorstopp på en järnvägskorsning), utan frågan gällde nog om startmotorn orkade dra runt motorn, dvs det låter "som vanligt" när man startar, innan motorn tänder.
av Mikeb
lennart lundberg skrev:Mikeb!
Du funderade över bensinpumpen.
Har du kollat det som ”hollan” skrev tidigare om det finns bränsle fram till spridarna.
Hollan skrev: när du har kört bilen till den stannar så går du ut och trycker med en liten mejsel på ventilen i fuelralen och då ska de komma en dusch bensin gör det inte detta så är det bränslepump eller relä
Be även någon som kan läsa av dina eventuella felkoder om det finns sådana, som en vägledning i problemet du har.
Var bor du?
Kanske någon i din närhet har utrustning för att hjälpa att läsa av din bil mot en liten kostnad.

Lennart

Hej Lennart

Hade gärna testat det men vet inte vart den ventilen sitter samt att jag inte vet hur jag ska få bilen att köra igen då den inte vill starta.
Jag bor i JKPG så jag hoppas det är någon som kan bidra med lite hjälp. Står helt handlös här och vill gärna lära mig grejer då det här är min första bil som sagt.
rid54 skrev:
Mikeb skrev:Hej Rid

Då har jag missuppfattat det hela eller förklarat det helt fel. Jag har inte testat och se om startmotorn kan dra bilen då den står åt fel håll i en backe och emot en vägg. Men jag antar att det är startmotorn som låter innan motorn går så att säga igång. Men den tände förut och gick men dog efter bara några sekunder. Nu tänder den inte alls. Så troligtvis är det något med bränslet. Vet dock inte hur man ska kunna kolla det.

ber så mycket om ursäkt ifall det blev lite förvirrat
Ja det var kanske inte du som var otydlig, hehe... Jag tror ingen menade att du skulle dra bilen med startmotorn (det kan ju gå iofs, men bör sparas till ett nödläge, typ motorstopp på en järnvägskorsning), utan frågan gällde nog om startmotorn orkade dra runt motorn, dvs det låter "som vanligt" när man startar, innan motorn tänder.
Tja Rid

Då hänger jag med. Nä startmotorn drar inte gång motorn utan det bara "snurrar" så att säga.
Användarvisningsbild
av hollan
du får inga felkoder på bränslepumpen
har du ingen kompis som kan nått litet om bilar? är inte lätt och förklara för en som inte vet var oljestickan sitter :wink:
kan du höra om bränslepumpen surrar till när du slår till läge II?
Mikeb
Du undrade var ventilen sitter på ”fuelrailen ”. Titta på bild. Hoppas att länken fungerar.
[img][IMG]http://www.forumbilder.se/DBIK4/img-2335.JPG?width=150[/img][/img]
Låssa den blå hatten och tryck på ventilen som påminner om ventilen på ett bilhjul.
Det ska komma ut bensin som en dusch ur en sprayburk, en kort stund. Akta ögonen.
Får du inte den duschen så har du dåligt tryck med bensin för att motorn ska gå igång.

Lennart
av Mikeb
lennart lundberg skrev:Mikeb
Du undrade var ventilen sitter på ”fuelrailen ”. Titta på bild. Hoppas att länken fungerar.
[img][IMG]http://www.forumbilder.se/DBIK4/img-2335.JPG?width=150[/img][/img]
Låssa den blå hatten och tryck på ventilen som påminner om ventilen på ett bilhjul.
Det ska komma ut bensin som en dusch ur en sprayburk, en kort stund. Akta ögonen.
Får du inte den duschen så har du dåligt tryck med bensin för att motorn ska gå igång.

Lennart

Hej Lennart.

Jag har nu kollat ventilen och det är konstant flöde ifrån den. Tog bort själva locket och tryckte in ventilen och det rinner bensin.
http://postimg.org/image/a2d86i7vl/ Se denna bild. Den ventilen öppnade jag.

Så här låter bilen iaf när jag försöker starta den. Nu går den inte igång alls.
Här är ett klipp iaf om hur bilen beter sig
http://tinypic.com/player.php?v=2rygcb9 ... tFdbPRDuaU

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Kan det vara något filter som orsakar det här?
Användarvisningsbild
av bem
Mikeb skrev: ...den står åt fel håll i en backe och emot en vägg.
Står bilen fortfarande så och står bilen med nosen i nedförsbacke?

Jag vet det var nåt med bränsletillförseln som spöka om en V70N (2000-2007) stod i en nedförsbacke ett tag. Vet jag råka ut för det en gång på min V70N 2001:a med 2.4 170 hk (140 hk, samma) motorn. Det var vad Volvoverkstan sa när jag fråga varför bilen inte startade när den stått i nedförsbacke (över natten tror jag min stod).

Nån mer som kommer ihåg detta problem och kan verifiera?

Långskott, men flytta bilen till helt plant underlag om den nu inte står så redan, och försök sen starta motorn.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
du har kompression och bränsle. Dags att kolla gnista och om avgassystemet är blockerat.

att ställa bilen plant och fylla upp tanken lite grann :shock: är en självklar början :D
Olika felmeddelanden v50 2011

Motorkod och registreringsnummer på bilen mo[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Ja det såg inget vidare ut

Om vevaxelgivaren inte ger pulser så fö[…]