Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokalbin
Hej!

Jag har funderat på att byte till 16v topp för att få lite mer hästar under huven men går det? Förväntar mig att byta fördelare och grenrör men passar en 16v topp på min b230f? Tacksam för svar mvh Albin.
Användarvisningsbild
av Frrla
dom passar, men det är bara MaSsA onödigt arbete om du ska ha mer hk. bränsleförbrukning är inget nämnvärt heller då dem kan dra mer till och med,
få tag på en 531 topp med nån värre kam ist...
Användarvisningsbild
av Ravi
Ja det blir ju billigare med 531 som Frrla säger ! Om du inte vet vad du håller på med ,så gå den enkla vägen
av lokalbin
Frrla skrev:dom passar, men det är bara MaSsA onödigt arbete om du ska ha mer hk. bränsleförbrukning är inget nämnvärt heller då dem kan dra mer till och med,
få tag på en 531 topp med nån värre kam ist...
Tack för tipset men jag bara undrar vad är en 531 topp? Måste man byta något eller är det bara att byta? Och hur mycket mer ger en 531 topp?
Användarvisningsbild
av Frrla
531 toppen är lättast att jobba med om man ska ha mer kräm i såsen. Större kanaler å sånt skit. Fina grejjer för hemma-trimmare och proffs. Håller bra för stryk gör dom sannerligen också.
Passar bolt on. Effekten beror såklart på vad du har för kamaxel, avgassystem, bränsletillförsel mm.
Googla lite så får du se att det är inte så avancerat eller dyrt att få upp dom i 180hk+

Har själv funderat på 16v konvertering, men skrotade idén efter ett tags informationssökande osv, osv..
av PNI
Om du inte har en 75 årsmodell.
Glöm 16 ventilstoppen till din motor om du vill ha en besiktningsbar bil för gatan.
Blir en 2:a på modifierad motor, registreringsbesikning krävs med intyg från Volvo
Och ett sådant släpper Volvo aldrig.
Motorfästen XC60 -17

Du har ett hydrauliskt också men det byter m[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Se bild: CO vid tomgång för högt, […]

Anliggande frambroms 740

Jag har två bromsslangar/ok så ingen a[…]

Service Peugeot 107 2007

Vart ock hämtat filter, nu väntar jag ba[…]