Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Köper du en CTEK (eller en annan "intelligent" laddare) så är det bara att koppla på den i motorutrymmet och sen kan du glömma bort den. Behöver inte fundera på något annat.
Har CTEK till MC:n och den står inkopplad i ca 6 månader och underhållsladdar.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Inga problem, det enda du behöver göra är att koppla på laddaren, och sen sköter den sig självt helt och hållet.
Och vädringsbehov kanske man hade förr när bilbatterierna inte hade ett slutet system, dagens underhållsfria batterier har inga sådana problem, speciellt inte nu när laddarna är så bra. Möjligtvis om batteriet skulle råka ut för kraftig överladdning p.g.a. alldeles för stor eller trasig batteriladdare.
av Andis
På min finns det en slang kopplat till batteriet ifall gas skulle bildas leds den ut under bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Knallgas ( syre och väte ) bildas bara när batteriet blir för varmt. Laddar man med en smart laddare är det ingen risk att det sker. Överhettning blir det när man snabbladdar eller "överladdar", vilket t.ex. ctek inte gör.

Knallgasen är inte farlig men om batteriet släpper ut mycket och man får en gnista vid batteriet kan det explodera och så får man batterisyra överallt ;) Mindre kul.
av rid54
Jo, knallgas är ju en perfekt, explosionsklar blandning av väte och syre. Tänder det så sprids explosionen även in i battericellerna. Klart obra.

Gasen bildas när batteriets spänning går över 14,4 V för ett 12 V batteri. Vissa moderna batterier har en sorts "katalysator" som rekombinerar gaserna till vatten, men inte alla och det funkar inte alltid till 100%, så viss respekt kan vara på plats.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]