Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeb
Hej Lennart

Har inte kollat batteriet ännu. Är på jobbet just nu så ska kolla det ikväll. Batteriet la vi på laddning igår kväll. Har dock inget som kan läsa eller radera felkoder. Så jag hoppas på att det bara är så att det är batteriet som är dåligt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Har ingen erfarenhet eller kunskap om att mecka bilar och jag känner att jag inte vill lämna in den och så är det något jättelitet som behövdes fixas och så kostar det tusenlappar :/
Användarvisningsbild
av bem
Om det mot förmoden inte löser sig efter att du laddat batteriet är en utläsning av felkoder med hjälp av Volvos diagnostikprogram som kallas VIDA en bra början. Det kostar inte så jättemycket att få en utläsning på en Volvoverkstad eller nån annan verkstad som har VIDA. Senast de gjorde det på min förra V70 kostade det 300 kr men det var några år sen, kan vara dyrare idag. Sen finns det piratkopia av VIDA man kan köpa för ca 600-700 kr men då skall det installeras osv vilket är lite jobb med. Men det är väldigt bra att ha hjälp av VIDA när man får lite mer knepigare fel. Annars fumlar man lite i blindo och kan bli dyrt att byta delar på chans.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Vojje skrev:det gör inget om batteriet är slut eftersom strömmen tas direkt från generatorn :roll:
Men min V70 gick som en kratta på lägre varv när startbatteriet var slut (alla celler i batteriet visade rött med syraprovare).
Bilen kunde ej ens hålla tomgången på egen hand utan stanna då.
När nytt batteri blev installerat funka den som vanligt igen.

/Bo
av rid54
bem skrev:
Vojje skrev:det gör inget om batteriet är slut eftersom strömmen tas direkt från generatorn :roll:
Men min V70 gick som en kratta på lägre varv när startbatteriet var slut (alla celler i batteriet visade rött med syraprovare).
Bilen kunde ej ens hålla tomgången på egen hand utan stanna då.
När nytt batteri blev installerat funka den som vanligt igen.

/Bo
Stämmer ju rätt väl... Om batteriet är slut och motorn går med lågt varv, så blir det svårt för generatorn att hålla spänningen uppe i rätt nivå för alla elektroniska prylar. Om batteriet dessutom har en död cell, så blir det dåligt även på högre varv, för då blir det svårt att få upp systemspänningen ens när generatorn har bättre fart.
av rid54
Vi får hoppas att TS har tålamod med trådens utsvävningar. Jag kanske ska lägga ned, men har lite svårt att släppa när det känns som det finns väsentliga missförstånd om hur bilens elsystem funkar. Om inte generatorn laddar, så tar batteriet slut efter hand och då kan inte motorn gå (ingen gnista, inget bränsle etc). Ett nytt eller uppladdat batteri kan avhjälpa situationen en stund, men om man har spänningsvarning i sin bil så lär den reagera på att systemet inte håller de förväntade 13 - 14 V som det ska när allt funkar OK. Har man ett dåligt batteri OCH en generator som inte är helt frisk, så lär man inte komma ur situationen alls, utom genom att fixa problemen. Ett dåligt batteri kan dock funka rätt länge om generatorn gör sitt jobb och det inte är för kallt ute (och bilen inte står för länge åt gången).

Jag tänker inte dra ellärans ABC här (kanske en annan tråd?), men bilar följer alla "normala" regler för hur strömmar går i elektriska kretsar, jag lovar.
av Mikeb
Uppdatering 2

God kväll gott folk.

Har nu kollat batteriet med batterisyremätaren och batteriet är i bra skick. Batteriet är även fullladdat nu men bilen startar inte alls idag. När man vrider om tändningen och ska starta bilen så kommer man inte längre än att bilen står och försöker starta. (vet inte hur man ska förklara det bättre). Den är inte liksom helt död utan det låter så som det gör innan motorn startar igång när man startar bilen i vanliga fall.

Jag måste dock försöka få bilen till en verkstad isåfall om jag vill att dom ska läsa av felkoderna för jag har inga sådana verktyg. Ska ringa runt lite till olika verkstäder och bara höra ifall dom vet vad det kan vara för nu står jag här som ett frågetecken. Kollade även idag om det läcker något ifrån motorn (Bensin eller något annat) och det gör det inte. Så det kanske kan vara fel på bensinpumpen? Vad vet jag.

Vet inte vad man mer kan göra i sånt här fall... :( :(
av rid54
Det har ju kommit in tankar tidigare om att det kan vara nåt med bränslet. Det du beskriver låter som att startmotorn drar runt motorn, men den tänder inte. Förut tände den och gick lite, om jag fattade rätt, då borde tändningen vara OK. Återstår bränsle... Det har som sagt dykt upp tidigare i tråden.
av Mikeb
Hej Rid

Då har jag missuppfattat det hela eller förklarat det helt fel. Jag har inte testat och se om startmotorn kan dra bilen då den står åt fel håll i en backe och emot en vägg. Men jag antar att det är startmotorn som låter innan motorn går så att säga igång. Men den tände förut och gick men dog efter bara några sekunder. Nu tänder den inte alls. Så troligtvis är det något med bränslet. Vet dock inte hur man ska kunna kolla det.

ber så mycket om ursäkt ifall det blev lite förvirrat
Voje skrev.
det gör inget om batteriet är slut eftersom strömmen tas direkt från generatorn
Voje!

Hur startar du en bil som inte har någon kraft (ström) för att starta bilen.
När motorn i igång så levererar generatorn den ström som utrusningen fodrar och laddar upp batteriet i normalfall som är en ”backup”.
Håller med ”johnnype”.
Elläran är inte på din sida tyvärr.

Lennart
Mikeb!
Du funderade över bensinpumpen.
Har du kollat det som ”hollan” skrev tidigare om det finns bränsle fram till spridarna.
Hollan skrev: när du har kört bilen till den stannar så går du ut och trycker med en liten mejsel på ventilen i fuelralen och då ska de komma en dusch bensin gör det inte detta så är det bränslepump eller relä
Be även någon som kan läsa av dina eventuella felkoder om det finns sådana, som en vägledning i problemet du har.
Var bor du?
Kanske någon i din närhet har utrustning för att hjälpa att läsa av din bil mot en liten kostnad.

Lennart
Olika felmeddelanden v50 2011

Motorkod och registreringsnummer på bilen mo[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Ja det såg inget vidare ut

Om vevaxelgivaren inte ger pulser så fö[…]