Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
XC90_Executive skrev:Det är frågan om dom kan vänta så länge innan övriga modeller får VEA + awd. Ska bli intressant hur det ska lösas med fyrhjulsdriften iallafall, någon haldex lär det inte blir.

Det lär nog inte bli några problem i Volvos ögon. Den "gamla" motorn + AWD finns. Nya XC90 med VEA kommer Volvo pusha hårt och att det är den första VEA motorn som får AWD.
av Andis
Funk skrev:Jag hade i går förmånen att köra en XC60 T6 (en av pressbilarna som testades i Nice), jag körde lite i ärenden i tjänsten och kom ned i 0.86 på färddatorn ! Jag körde med ECO+ påslaget och tog väl det i samma tempo som vanligt, vilket i min V50 D2 ger ca. 0,55l/m...

/Thomas
Härligt att höra att det är möjligt att köra en T6 så lågt.
En underbar motor.
Med ytterst få uppgifter från användare av förbrukning på dom.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Funk
Andis skrev:
Funk skrev:Jag hade i går förmånen att köra en XC60 T6 (en av pressbilarna som testades i Nice), jag körde lite i ärenden i tjänsten och kom ned i 0.86 på färddatorn ! Jag körde med ECO+ påslaget och tog väl det i samma tempo som vanligt, vilket i min V50 D2 ger ca. 0,55l/m...

/Thomas
En underbar motor.

Med vänlig hälsning,
Andis

0,73l/m EU-mix blandat för XC60 T6 169gr Co2..
Att det inte finns några "användarrapporter" beror på att det inte säljs några på den svenska marknaden...T6 är reserverad för andra marknader än så länge, vi får i sverige T5 som största alternativ. Även utomlands är det ännu en sällsynt variant.

/Thomas
Tanken var väl att T6 FWD skulle säljas från v.46 kommer ihåg att dom gick bygga i konfiguratorn men den försvann snabbt. Det var rätt stort prispåslag på en T6 Fwd jäfört med T5.
av Andis
Funk skrev:
Andis skrev:

/Thomas
En underbar motor.

Med vänlig hälsning,
Andis

0,73l/m EU-mix blandat för XC60 T6 169gr Co2..
Att det inte finns några "användarrapporter" beror på att det inte säljs några på den svenska marknaden...T6 är reserverad för andra marknader än så länge, vi får i sverige T5 som största alternativ. Även utomlands är det ännu en sällsynt variant.

/Thomas

Jag har nog blandat ihop nya T6 med gamla 6 cyl T6.

Men intressant att få veta dessa planer med nya T6. Men jag gissar att jag kommer tycka som testpersonen i testet nedan som saknar 2 cyl i testet av T6. Men förbrukningen och kraften låter riktigt trevligt. Kanske så trevligt att man kan avstå 2 cyl ;-)

Här testet.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... vi-provkor

Vad tyckte du Thomas som kört nya T6 motorn med 4cyl ?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Funk
Tanken var väl att T6 FWD skulle säljas från v.46 kommer ihåg att dom gick bygga i konfiguratorn men den försvann snabbt. Det var rätt stort prispåslag på en T6 Fwd jäfört med T5.
I T6 brukar Summum ingå så det blir lite påslag där...men som sagt sverige får vänta.
Vad tyckte du Thomas som kört nya T6 motorn med 4cyl ?
Jag gillar den, men i ärlighetens namn så är den en aning tunnare i botten än den gamla, men det kan bero på drivningen och momentbegränsningar på lägre växlar. Fördelen är ju uppenbart den lägre bränsletörsten, det skall bli kul att se hur den håller sig över tid när den rullat ett tag. Men funkar den bara i närheten av lika bra som D4:orna så behöver jag inte åka till macken särskilt ofta..

/Thomas
Den kanske kommer till MY15 snart då. :)
Köpråd v60 2015-2016, D4

Ska du ha den 4 cyl så köp 2017-2018. A[…]

230fk går snålt

Okej då ska jag kolla hur den går s&ar[…]

Vad är denna inringade i motorn? Kondensato[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

förresten finns det oljekanaler i ventilk&ari[…]