- tor 09 jan 2014, 10:00
#822673
Har nu kört min Bifuel MY14 1000 mil och har lite funderingar: Den är ett exempel på downsizing "gone bad" skulle jag säga. Tyvärr eftersom 2,5F:n (som den baseras på) är en så trevlig motor. Eg är det exakt samma motor men nu på 2 liter i stället för 2,5. Enda nackdelen med 2,5FT:n var eg turbolag men så fort man fick upp laddtrycket så gick den som en raket :)
Nya Bifuelen har flera problem:
-Regisret har blivit smalare och nu har man inte fullt vridmoment förrän 2.700 rpm!!!!! Med 2,5FT hade man fullt vridmoment redan vid 1700 rpm. Automatlådan älskar att lägga sig runt 1700-1800 vilket hade varit perfekt med 2,5FT:n men nu händer inget förrän den når 2.700 rpm och vid det laget har den både byggt upp laddtryck och kört kick down och det blir lite Saab turbo a la 80-tal när man trampar på gasen och den växlar ned samtidigt som turbon går in med fullt laddtryck.
-Bifuelens vrid dyker också efter ca 5000 rpm vilket gör att det känns onödig att varva mer även om den ger 213 hk ända uppe vid 6000 rpm.
-Bensinförbrukningen är grotesk vid min typ av körning. Motsvarande 1,13 liter bensin per mil när mina två förra 2,5:or låg på motsvarande 0,92. Förviso automat men det borde inte göra hela skillnaden. Exakt samma körning för övrigt.
Nu gnäller jag inte på downsizing för om vi tar ett exempel på framgångsrik sådan så är det nya T5:an. En jämförelse mellan nya T5, 2,5FT och 2,0 Bifuel:
Nya T5:
Motorvolym: 2 liter
Vridmoment: 350 Nm i spannet 1500-4800 rpm
Effekt 245 hk vid 5500 rpm
Förbrukning 0,64 (blandad & automat)
2,5FT:
Motorvolym 2,5 liter
Vrdmoment 340 Nm i spannet 1750-4800 rpm
Efekt 231 hk vid 4800 rpm
Förbrukning 0,92 (blandad )
Bi Fuel (213):
Motorvolym: 2 liter
Vridmoment: 300 Nm i spannet 2700-5000 rpm
Effekt 213 hk vid 6000 rpm
Förbrukning 0,84 (blandad & automat)
Som ni ser är den nya T5.an bättre än 2,5FT inom alla områden. Förbrukningen är MYCKET lägre. Rekordlåg för den effeken skulle jag säga. Mot 2,0 Bifuel är det ännu större skillnad rots lika stor motorvolym. Nästa gång får det nog bli en T5:a. Har dock inte provkört den nya skall jag säga men det ser lovande ut. Även den nya D4:an har ju fåt lovord i pressen.
Nya Bifuelen har flera problem:
-Regisret har blivit smalare och nu har man inte fullt vridmoment förrän 2.700 rpm!!!!! Med 2,5FT hade man fullt vridmoment redan vid 1700 rpm. Automatlådan älskar att lägga sig runt 1700-1800 vilket hade varit perfekt med 2,5FT:n men nu händer inget förrän den når 2.700 rpm och vid det laget har den både byggt upp laddtryck och kört kick down och det blir lite Saab turbo a la 80-tal när man trampar på gasen och den växlar ned samtidigt som turbon går in med fullt laddtryck.
-Bifuelens vrid dyker också efter ca 5000 rpm vilket gör att det känns onödig att varva mer även om den ger 213 hk ända uppe vid 6000 rpm.
-Bensinförbrukningen är grotesk vid min typ av körning. Motsvarande 1,13 liter bensin per mil när mina två förra 2,5:or låg på motsvarande 0,92. Förviso automat men det borde inte göra hela skillnaden. Exakt samma körning för övrigt.
Nu gnäller jag inte på downsizing för om vi tar ett exempel på framgångsrik sådan så är det nya T5:an. En jämförelse mellan nya T5, 2,5FT och 2,0 Bifuel:
Nya T5:
Motorvolym: 2 liter
Vridmoment: 350 Nm i spannet 1500-4800 rpm
Effekt 245 hk vid 5500 rpm
Förbrukning 0,64 (blandad & automat)
2,5FT:
Motorvolym 2,5 liter
Vrdmoment 340 Nm i spannet 1750-4800 rpm
Efekt 231 hk vid 4800 rpm
Förbrukning 0,92 (blandad )
Bi Fuel (213):
Motorvolym: 2 liter
Vridmoment: 300 Nm i spannet 2700-5000 rpm
Effekt 213 hk vid 6000 rpm
Förbrukning 0,84 (blandad & automat)
Som ni ser är den nya T5.an bättre än 2,5FT inom alla områden. Förbrukningen är MYCKET lägre. Rekordlåg för den effeken skulle jag säga. Mot 2,0 Bifuel är det ännu större skillnad rots lika stor motorvolym. Nästa gång får det nog bli en T5:a. Har dock inte provkört den nya skall jag säga men det ser lovande ut. Även den nya D4:an har ju fåt lovord i pressen.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson