Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BildrullenSe skrev:Förresten, PaNi har visst beställt en XC60 med färgen Rich Java. Finns något som kan få mig - och framför allt min hustru - att gilla den färgen? Hennes negativa reaktion på den s---bruna färgen hos en saluförd XC60 MY14 gjorde att vi fortfarande åker omkring i var sin gammal V70.
Haha, i mitt fall var det precis det omvända förhållandet i äktenskapet. Frun i huset har generöst låtit mig stå för specandet av bilar i många år, hon har bara ett villkor; HON BESTÄMMER FÄRGEN PÅ BILEN! Hade jag fått bestämma även vilken lack den skulle ha hade nästa bil blivit Ice White och metallicpengarna hade lagts på något annat. Men men, man måste lära sig att kompromissa här i livet.
Tragikomiskt, PaNi :roll:
Haha, i mitt fall var det precis det omvända förhållandet i äktenskapet. Frun i huset har generöst låtit mig stå för specandet av bilar i många år, hon har bara ett villkor; HON BESTÄMMER FÄRGEN PÅ BILEN!
Tänk om din frus smak kunde smitta innan min önskespecade XC60 är såld och det är för sent. Du får väldigt gärna lotsa henne till min hustru via Facebook :wink:

Där ser man hur utseendet har fått råda över förnuftet även på min hemmaplan. Och jag som ondgjorde mig i trådens inledning över bilköpare som tycker lågprofildäck är snygga och lägger DS-pengar på dyra hjul som fungerar sämre.
Det är väl bara att ställa sig i skamvrån :oops:
BildrullenSe skrev:På Volvos egen sida om paket till XC60 beskrivs funktionerna i den senaste versionen av Driver Support:
  • - Adaptive Cruise Control (ACC) med köassistent
    - Active High Beam (AHB*)
    - Driver Alert Control (DAC)
    - Lane Departure Warning (LDW)
    - Trafikskyltsinformation (RSI)
    - Radarinformationssystem för döda vinkeln (BLIS) och Cross Traffic Alert (CTA)
Det var nog välbekant för många andra här att AHB *("aktivt helljus generation 2") finns även till BMW. Men jag visste det inte, när jag skrev bloggartikeln "Aktivt helljus bländar inte" med videon i trådens inledning.

BMW förklarar mer ingående hur AHB funkar på YouTube:
[youtube]-dvPZ3H1Vm4[/youtube]
I mina ögon bekräftar BMW-videon det alerta påpekandet av PaNi att AHB ingår i Driver Alert, som inte kräver någon frontradar:
Av videon i början av tråden får man intrycket av att det automatiska helljuset använder sig av både kamera/laser i vindrutan och av radarn i grillen för att detektera bilarna som skall maskas bort. Är det verkligen så? Helljusfinessen ingår ju även i driver ALERT-paketet, och där finns ju varken adaptiv farthållare eller radar i grillen.

AHB kan alltså finnas även på bilar som saknar (den typiska plattan i grillens högra del för) radarn till ACC-funktionerna. Grattis till PaNi, som beställt hela paketet!

Det känns utmärkt att vara med här i Sveriges Volvoforum. Om det gick utan att besvära moderator skulle jag ändra mitt användarnamn - från det svåruttalade bloggnamnet "BildrullenSe" (bildrullen var upptaget) - till mitt riktiga namn:
/LennartStrandberg

Volvos system verkar ju vara bra mycket bättre än BMW:s i detta fallet, iaf om man jämför de två filmerna.
Volvos maskar bara ytan som behöver maskas, medan BMW splittar på ljuset och skapar en hel tunnel som inte får ljus i sig Volvos system verkar iaf tillåta att man behåller full ljuststyrka mellan sitt eget fordon och det fordon man har framför sig som maskas.
riha skrev: Volvos system verkar ju vara bra mycket bättre än BMW:s i detta fallet, iaf om man jämför de två filmerna.
Volvos maskar bara ytan som behöver maskas, medan BMW splittar på ljuset och skapar en hel tunnel som inte får ljus i sig Volvos system verkar iaf tillåta att man behåller full ljuststyrka mellan sitt eget fordon och det fordon man har framför sig som maskas.
Jag tror att skillnaden är mindre i verkligheten, och sen är det ju inte så mycket man behöver lysa upp mellan två bilar, det viktigaste är att det lyser på sidorna där det kan röra sig djur och människor.
Tror också på 80 blir ny beteckning.
av swemax
AHB slår av halogen "extraljusen" men behåller xenonet uppflippat och maskar det vid möte eller för framförvarande
Dvs. Du har inte full (Volvo) ljusstyrka, bara Passat klass:-)
Funkar ganska bra men inte i farter över, beroende på mängden mötande bilar , 90-110 nånstans

Då verkar systemet inte orka med utan går över i on off läge

Dvs fullt helljus eller bara halvljus

Är ändå en kanonfunktion som jag snabbt lärt mig tycka om
Hitta denna texten i ett test av xc60 på aftonbladets hemsida.

"När det mörknar börjar helljusautomatiken leva. Ljuset jobbar hela tiden med att inte blända dem man möter eller kommer ikapp men lyser ändå bredvid dem. Men systemet fungerar inte hundra. Det bländar av för gatljus trots att man behöver helljus och när automatiken lyser med halvljuset går det inte att ljustuta. Och försöker man ändå så stänger automatiken av sig."
av swemax
corzair skrev:Hitta denna texten i ett test av xc60 på aftonbladets hemsida.

"När det mörknar börjar helljusautomatiken leva. Ljuset jobbar hela tiden med att inte blända dem man möter eller kommer ikapp men lyser ändå bredvid dem. Men systemet fungerar inte hundra. Det bländar av för gatljus trots att man behöver helljus och när automatiken lyser med halvljuset går det inte att ljustuta. Och försöker man ändå så stänger automatiken av sig."
Jo, det går att ljustuta men man får inte dra spaken i "botten"

Vad gäller avbländning för gatljuset så är det nog en avsiktlig brist för att inte bryta mot regeln om att man inte får använda helljus om det finns tillräcklig vägbelysning
Personligen tycker jag inte att det är ett problem
Hej, en reflektion till denna tråd.

Jag har precis bytt från VW (MY13, uttagen aug. -12) till volvo MY11.
Min VW hade aktiv laneassist (styrde själv tillbaka in i filen) och dynamiska lysen.

Nu har jag en V60 med D.S. gen2 och laneassisten som "bara" låter, och det är klart sämre än den styrande,
men dom dynamiska lysena saknar jag inte då helljuste på VW var så dåligt samt att jag ganska sällan kör landsväg utan belysning.
Däremot halvljuset var/är mycket bättre än min V60 (ska prova att byta lampor för att se om dom är dåliga)

Min jämförelse hittils:
Halvljus:
VW klart bättre än Volvo, både stakare och längre (förmodligen mer bändande också i.o.f.)

Helljus:
Volvo mycket bättre än VW (VW har ingen extra helljus reflektor för där sitter kurvljuset)

Laneassist:
VW bättre då den styr in själv (och varnar efter ett tag om du inte själv rör ratten)

Aktivt/dynamist helljus:
Då min volvo inte har denna funktion kan jag inte jämföra, men jag gissar på att Volvo är mycket bättre då dom har mycket bättre helljus.

Bosse
swed skrev: Halvljus:
VW klart bättre än Volvo, både stakare och längre (förmodligen mer bändande också i.o.f.)
Har du xenon på Volvon? Jag är väldigt nöjd med lysena på min V70. Men det är xenon...

swed skrev: Laneassist:
VW bättre då den styr in själv (och varnar efter ett tag om du inte själv rör ratten)
Bosse
Låter ju som upplagt för att föraren ska sitta och sms:a eller surfa under körning.. Så länge inte autobroms funkar i högre hastigheter känns det som en lite "riskig" funktion. Men jag har aldrig kört med den så kanske har fel.. känslan var bara att den funktionen snarare uppmanar till ouppmärksamhet.

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]