- sön 05 jan 2014, 23:41
#821384
Måste bara dela med mej av lite pinsamheter. Jag har meckat ett par veckor med bilen nu, det mesta för att få igenom den på besiktningen. Besiktningen gick bra så då tänkte jag börja med dom lite roligare sakerna, idag var det laddtrycksmätare som skulle installeras.
Jag hade köpt en elektronisk, dvs jag behöver ingen slang till själva mätaren utan det följer med en lös givare som man kopplar med sladd till mätaren.
Den här mätaren måste alltså ha ström, dessutom innehåller den lite funktioner som behöver ström konstant annars glöms dom bort och då får man leva med ett överjävligt tjut från mätaren varje gång nyckeln vrids om. Den har även ett par extra sladdar som har med bakgrundsbelysningen att göra, man kan ha olika färger och kopplar in en specifik kabel för den färgen.
Nåja, det var lite bakgrundsinfo.
Min första tanke var att ge den strömmatning genom cigguttaget. Där har jag 12 volt när nyckeln är vriden ett hack, eller ja, jag ska ha det. På min bil visade det sej att det var 12 volt hela tiden där vilket resulterade i att jag lyckades kortsluta så en säkring gick. Försökte hitta säkringen utan resultat. Hade inte bruksanvisningen med mej utan använde Haynes handbok och bilden på säkringar där verkar inte stämma överens med min bil.
Vid det här laget hade jag hållt på nån timma med allt och var lite trött i skallen. Då kläckte jag den ljusa idén att jag kan ju använda strömmen som går till lampan nere vid fötterna. Personligen så tyckte jag vid tillfället att det var ursmart ide. Jag satt på golvet i den lokal jag meckade med förardörren öppen och hängde in där under ratten och fixade och donade. När jag tyckte jag var klar testade jag så mätaren lös och gjorde utslag, startade bilen och tröck på gasen med handen, blev mäkta nöjd med att allt fungerade. Skruvade dit alla kåpor och skit som jag tagit loss, såg ut som jag röjt halva inredningen typ.
Helt perfekt, äntligen var jag klar! Sätter mej i bilen, stänger inte dörren, startar bilen och börjar backa ut med öppen dörr. Kom på mej själv "oj ska kanske stänga dörren när jag ska backa ut genom porten". Stänger dörren och i samma rörelse vrider mej för att titta bakåt. När jag är ute ur lokalen och kan titta framåt igen undrar jag varför min nya fina mätare är svart. Svär några svordomar över skit som jag köpt, jäkla skitmätare och bara hålla några minuter innan den går sönder, svär på min farmors grav att jag aldrig mer ska handla från ett sån skitställe som jag köpt den från, svär lite till och har under tiden kört in bilen i lokalen, stänger av motorn och öppnar förardörren....
Jag har nog fasen aldrig skämts så mycket i mitt liv tror jag.
Nåja, sen kom jag på att stereon har och får ström precis som jag vill så nu sitter den inkopplad på stereons sladdar och funkar finemang. (peppar peppar, hoppas inte mitt batteri är urladdat imorgon bara)
Har Du gjort något pinsamt fel när du meckat?
Jag hade köpt en elektronisk, dvs jag behöver ingen slang till själva mätaren utan det följer med en lös givare som man kopplar med sladd till mätaren.
Den här mätaren måste alltså ha ström, dessutom innehåller den lite funktioner som behöver ström konstant annars glöms dom bort och då får man leva med ett överjävligt tjut från mätaren varje gång nyckeln vrids om. Den har även ett par extra sladdar som har med bakgrundsbelysningen att göra, man kan ha olika färger och kopplar in en specifik kabel för den färgen.
Nåja, det var lite bakgrundsinfo.
Min första tanke var att ge den strömmatning genom cigguttaget. Där har jag 12 volt när nyckeln är vriden ett hack, eller ja, jag ska ha det. På min bil visade det sej att det var 12 volt hela tiden där vilket resulterade i att jag lyckades kortsluta så en säkring gick. Försökte hitta säkringen utan resultat. Hade inte bruksanvisningen med mej utan använde Haynes handbok och bilden på säkringar där verkar inte stämma överens med min bil.
Vid det här laget hade jag hållt på nån timma med allt och var lite trött i skallen. Då kläckte jag den ljusa idén att jag kan ju använda strömmen som går till lampan nere vid fötterna. Personligen så tyckte jag vid tillfället att det var ursmart ide. Jag satt på golvet i den lokal jag meckade med förardörren öppen och hängde in där under ratten och fixade och donade. När jag tyckte jag var klar testade jag så mätaren lös och gjorde utslag, startade bilen och tröck på gasen med handen, blev mäkta nöjd med att allt fungerade. Skruvade dit alla kåpor och skit som jag tagit loss, såg ut som jag röjt halva inredningen typ.
Helt perfekt, äntligen var jag klar! Sätter mej i bilen, stänger inte dörren, startar bilen och börjar backa ut med öppen dörr. Kom på mej själv "oj ska kanske stänga dörren när jag ska backa ut genom porten". Stänger dörren och i samma rörelse vrider mej för att titta bakåt. När jag är ute ur lokalen och kan titta framåt igen undrar jag varför min nya fina mätare är svart. Svär några svordomar över skit som jag köpt, jäkla skitmätare och bara hålla några minuter innan den går sönder, svär på min farmors grav att jag aldrig mer ska handla från ett sån skitställe som jag köpt den från, svär lite till och har under tiden kört in bilen i lokalen, stänger av motorn och öppnar förardörren....
Jag har nog fasen aldrig skämts så mycket i mitt liv tror jag.
Nåja, sen kom jag på att stereon har och får ström precis som jag vill så nu sitter den inkopplad på stereons sladdar och funkar finemang. (peppar peppar, hoppas inte mitt batteri är urladdat imorgon bara)
Har Du gjort något pinsamt fel när du meckat?
Senast redigerad av 1 hkkla, redigerad totalt 0 gånger.