Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Självklart, men hur man än vrider och vänder på det kan det aldrig bli biltillverkarens fel att någon vänder saker och ting bakifram :!: Det går nog inte att konstrera saker så att ingen lyckas använda det på fel sätt.
Användarvisningsbild
av bem
Fast det hade ju varit busenkelt att göra nyckeln lite asymmetrisk och med t ex lite spetsig halva framdelen så nyckeln bara går att sätta i på ett sätt.
Nyckeln ungefär i form som en liten båt med fören avsmalnande och skrovet lite mjukt rundad V-form.
Då kan du inte sticka i en nyckel varken upp och ner eller bak och fram.
Så nog kan man allt säga att tillverkaren inbjuder till att man kan göra mer eller mindre misstag ang en tillsynes så enkel sak som en nyckel.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kan inte hålla med om att tillverkaren har någon skuld i det inträffade. Majoriteten vill ha en så platt nyckel som möjligt som man kan ha, utan att känna besvär, i en ficka. Hur långt sträcker sig skyldigheten hos en biltillverkare :?: Är den skyldig om någon backar på en sten för att bakrutan sitter för högt upp :?: Man måste kunna förutsätta att bilföraren har baskunskaper i att hantera en modern bil.
Användarvisningsbild
av bem
Men Agda 67 år eller Pelle 74 år kanske inte fattar direkt hur nyckeln skall sättas i nyckelhålet när de skall köra en nyare Volvo, kanske för första gången och kanske i brådska. Alla är inte unga, snabbtänkta osv och vet direkt hur saker är tänkta att användas. Man bör sträva efter att göra lösningar som minimerar risken att man hamnar i en fälla likande den som den här tråden handlar om. Kanske för oss som är lite motorintresserade det förefaller svårbegripligt hur man kan sätta i nyckeln fel men bevisligen händer det.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev: Man bör sträva efter att göra lösningar som minimerar risken att man hamnar i en fälla likande den som den här tråden handlar om.
Den lösningen är att sätta en nyckelring på därför avsedd plats. Men om nu Agda eller Pelle ser så dåligt är det kansk verkligen betingat. Det gäller givetvis andra yngre också, om de har svårt att veta vilken ända som skall sättas in. Jag menar inte att det skall vara lösningar som man behöver vara rymdforskare för att klara heller givetvis.
Användarvisningsbild
av börne
bem skrev:Fast det hade ju varit busenkelt att göra nyckeln lite asymmetrisk och med t ex lite spetsig halva framdelen så nyckeln bara går att sätta i på ett sätt.
Jag tycker att nyckelns utformning är riktigt bra & borde inte kunna tolkas på fel sätt av en normalt begåvad person. Det finns upphöjda greppytor som verkligen tog i när jag bara testade lite, det lät ju som att den bara var att stoppa i nyckeln på fel håll. Symbolerna kan INGEN ta miste på om man har normal syn vilket dom som kör bil väl har :???: Symbolerna borde rimligtvis va riktade mot dig när nyckeln hålls rätt vilket dom ju är. Men vissa har väl tummen mitt i, gammal som ung & dom kan man aldrig gardera sig mot, finns alltid dom som klantar till det. Men att nyckeln skulle vara felkonstruerad håller jag inte med om.

Men visst, man skulle ju kunna göra allting här i världen idiotsäkert...
Användarvisningsbild
av moose
bem skrev:Men Agda 67 år eller Pelle 74 år kanske inte fattar direkt hur nyckeln skall sättas i nyckelhålet när de skall köra en nyare Volvo
/Bo
Lite väl OT kanske men av Sveriges 17st Agda på 67år använder minst 5st av dessa inte Agda som tilltalsnamn. Resterande 12st må möjligen se detta som personangrepp mot just dem :lol: :lol: :lol: :lol:
OM det går att sätta i nyckeln fel så kommer någon att göra det förr eller senare och då skall man naturligtvis se till och eliminera den risken redan vid konstruktionen!
M A O Inte Agda/ svärmors fel utan ett resultat av dålig industridesign.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97