Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knegolf
Hej.

Jag har upptäckt ett ganska hårt rostangrepp i tvärbalken på min 945 1996 års modell.
Tvärbalken i fråga är den som sitter precis framför tanken, och det är bara den vänstra sidan som är sönderrostad. Balken är så pass urholkad att det i princip bara var underredsmassan som höll ihop rostflagorna, och efter att ha slipat bort en del för att få fram friskt gods så visade det sig att detta inte kommer att bli ett vanligt enkelt lappjobb.
Frågan är nu vad det är som gäller för att åtgärda felet? Kan man tillverka en ersättningsbit och helsvetsa fast den där man har kapat bort den gamla ruttna biten? Eller måste man plocka ner hela balken och ersätta den med en ny vilket hade blivit vansinnigt jobbit eftersom den sitter svetsad hela vägen och inte bara bultad?
Om man tillverkar en ny bit, vad gäller då angående godsets tjocklek och utformning? Jag funderade på att bocka till en 3mm plåt till en typ av hattprofil och sen kapa ut den delvis för att få den att passa konturerna på underredet. Är detta någonting som man får lov att göra?
Finns det någon möjlighet att köpa en ny balk och bara kapa ur den delen man behöver och sen lappa ihop de två?

Mer info om skadan.
Rostangreppet börjar nästan ända ute i tröskeln som också delvis är skadad och slutar strax innan den når det första plåtbandet som håller upp tanken. Skadan är värst ute vid tröskeln men plåten blir inte riktigt fullt frisk förrän man når plåtbanden. Om jag ska kunna svetsa hela vägen in så måste jag förmodligen släppa ner tanken en bit för att kunna komma till ordentligt och för att inte riskera att bränna tanken. samt för att passa på att byta ut den vinkelprofilen där plåtbanden fästs så även den är bitvis rostig.

Jag har garanterat missat någon detalj. så behöver ni mer information så är det bara att fråga.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Anders
av jaka
Hej!
Vist är det ok att göra en egen balk! Du får göra vad du vill bara det ser bra ut/ser ut som original och är gjort med bra kvalitet.
1,5mm räcker!
Tillverka balken som original och punktsvetsa fast den (MIG). När den sitter fast...svetsa hela vägen.
av umekille
Svetsade samma balk på min innan SBP(2-a förra bes)
Kompisen som har bilverkstad gjorde en grov modell som
han punktade och knackade till eftersom och svetsade den
helt i slutskedet...det är kjolskyddet för bromsledningsskarv
dess bultfäste samt smutssamlande som får balken rosta hål i.
Vanlig karosseriplåt går bra forma o savetsa... se till sen att behandla
utsidan innan plastskyddet skruvas dit igen.
Lyft på golvmattan och ha en duschspruta med vatten om det börjar ryka
för mycket på insidan.
Du kan sen behandla balken på insidan med en såndär slang med en dysa
i änden och koppla på en sprayburk med rostskyddsolja typ biltemas med linolja.
själv har jag inte gjort det än pga. att jag skall göra det utomhus till sommaren.
av knegolf
Tackar för informationen. Måste den nya balken vara likadant utformad som originalbalken? Jag tänker specifikt på att den gamla balken var formpressad plåt och hade en hel del kurviga former som kan vara svåra att återskapa. Eller räcker det att man svetsar på en plåt som blir något fyrkantig i profil och sedan bankar till kanterna för att få till formen på den?
Tyvärr har det där lilla plastskyddet begett sig till de sälla jaktmarkerna, men det borde väl inte vara helt omöjligt att hitta ett nytt liknande?

Åter igen. Tack för informationen.
av knegolf
Ja. dessvärre är det så pass illa. Och jag har redan googlat en hel del, men det verkar vara ganska svårt att hitta någon balk som reservdel eftersom just den balken är svetsad och inte bultad. Det blir ju knappast lätt att gå och demontera en på skroten heller, så alternativet är nog att rekonstruera den om detta är någonting man får lov att göra.
av knegolf
Ny information har tillkommit från annat håll nämligen en mycket erfaren Volvomekaniker som har hjälpt mig tidigare.
Jag tänkte dela med mig av informationen så att den här tråden eventuellt kan komma till nytta för någon annan som via google försöker lösa liknande problem.

Balken får lov att byggas om med vanlig plåt. tydligen är hela balken gjord av 1-mm plåt som har högre kolhalt än den övriga golvplåten vilket gör den mycket styvare och gör att den kan uppfattas som betydligt tjockare. Kravet när man reparerar balken är att reparationen ska göras med överlapp som ska helsvetsas (det verkar inte finnas någonting föreskrivet om hur mycket överlapp man måste göra) och att plåten ska vara av likvärdigt material, så det räcker med 1,5mm plåt, samt att den nya balken ska ha ett homogent förband med golvplåten. Dock betydde detta inte att den måste helsvetsas utan det räcker med punktsvetsning med max 20mm mellanrum. Vad gäller utseendet på balken så gör det ingenting om den inte har samma profil som originalbalken, så länge den följer konturerna på golvplåten och har ett homogent förband.

Jag kommer att få tillverkat en hattprofil av 2mm plåt som smalnar av något i den ena änden och få punchat hål längs de ytor där det ska svetsas. Sen kommer plåten att svetsas fast med överlapp längst in mot den friska delen varpå den successivt kommer att punktas fast efterhand som den blir pryglad till rätt form. Därefter kommer allt att bli inbakat med en generös mängd underredsmassa av den tjockare typen och en ny skyddsplast kommer att monteras vid bromsröret som också kommer att få fästas upp ordentligt.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]