- ons 08 jan 2014, 20:54
#822514
Hej.
Jag har upptäckt ett ganska hårt rostangrepp i tvärbalken på min 945 1996 års modell.
Tvärbalken i fråga är den som sitter precis framför tanken, och det är bara den vänstra sidan som är sönderrostad. Balken är så pass urholkad att det i princip bara var underredsmassan som höll ihop rostflagorna, och efter att ha slipat bort en del för att få fram friskt gods så visade det sig att detta inte kommer att bli ett vanligt enkelt lappjobb.
Frågan är nu vad det är som gäller för att åtgärda felet? Kan man tillverka en ersättningsbit och helsvetsa fast den där man har kapat bort den gamla ruttna biten? Eller måste man plocka ner hela balken och ersätta den med en ny vilket hade blivit vansinnigt jobbit eftersom den sitter svetsad hela vägen och inte bara bultad?
Om man tillverkar en ny bit, vad gäller då angående godsets tjocklek och utformning? Jag funderade på att bocka till en 3mm plåt till en typ av hattprofil och sen kapa ut den delvis för att få den att passa konturerna på underredet. Är detta någonting som man får lov att göra?
Finns det någon möjlighet att köpa en ny balk och bara kapa ur den delen man behöver och sen lappa ihop de två?
Mer info om skadan.
Rostangreppet börjar nästan ända ute i tröskeln som också delvis är skadad och slutar strax innan den når det första plåtbandet som håller upp tanken. Skadan är värst ute vid tröskeln men plåten blir inte riktigt fullt frisk förrän man når plåtbanden. Om jag ska kunna svetsa hela vägen in så måste jag förmodligen släppa ner tanken en bit för att kunna komma till ordentligt och för att inte riskera att bränna tanken. samt för att passa på att byta ut den vinkelprofilen där plåtbanden fästs så även den är bitvis rostig.
Jag har garanterat missat någon detalj. så behöver ni mer information så är det bara att fråga.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Anders
Jag har upptäckt ett ganska hårt rostangrepp i tvärbalken på min 945 1996 års modell.
Tvärbalken i fråga är den som sitter precis framför tanken, och det är bara den vänstra sidan som är sönderrostad. Balken är så pass urholkad att det i princip bara var underredsmassan som höll ihop rostflagorna, och efter att ha slipat bort en del för att få fram friskt gods så visade det sig att detta inte kommer att bli ett vanligt enkelt lappjobb.
Frågan är nu vad det är som gäller för att åtgärda felet? Kan man tillverka en ersättningsbit och helsvetsa fast den där man har kapat bort den gamla ruttna biten? Eller måste man plocka ner hela balken och ersätta den med en ny vilket hade blivit vansinnigt jobbit eftersom den sitter svetsad hela vägen och inte bara bultad?
Om man tillverkar en ny bit, vad gäller då angående godsets tjocklek och utformning? Jag funderade på att bocka till en 3mm plåt till en typ av hattprofil och sen kapa ut den delvis för att få den att passa konturerna på underredet. Är detta någonting som man får lov att göra?
Finns det någon möjlighet att köpa en ny balk och bara kapa ur den delen man behöver och sen lappa ihop de två?
Mer info om skadan.
Rostangreppet börjar nästan ända ute i tröskeln som också delvis är skadad och slutar strax innan den når det första plåtbandet som håller upp tanken. Skadan är värst ute vid tröskeln men plåten blir inte riktigt fullt frisk förrän man når plåtbanden. Om jag ska kunna svetsa hela vägen in så måste jag förmodligen släppa ner tanken en bit för att kunna komma till ordentligt och för att inte riskera att bränna tanken. samt för att passa på att byta ut den vinkelprofilen där plåtbanden fästs så även den är bitvis rostig.
Jag har garanterat missat någon detalj. så behöver ni mer information så är det bara att fråga.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Anders