Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

god kväll,
Det är väl med en mindre ångest jag skriver mitt första inlägg här, och det på grund av att jag lär byta motor på min v70n.

jag undrar helt enkelt om det är nåt speciellt man ska tänka på vid själva bytet.

*möjlighet att demontera med växellåda kvar?
*immobilizer, återanvändning av kablage från gamla motorn?
*övriga saker man ska tänka på?

finns det någon form av guide som man kan vända sig till? Jag har mekvana sen innan, men då jag är i behov av bilen så vill jag att det ska gå så smärtfritt det bara går, så det är därför jag vänder mig till Er Volvofanatiker ;)

mvh
Lyft ned allt komplett nedåt, dela sedan allt när hela paketet är ur.
En så enkel sak som att fota av en massa i motorrummet innan du plockar isär kan ju underlätta en hel del sen när du skall montera nya motorn. "hur skulle den sladden vara dragen, var skall den kontakten kopplas in" osv.
Sen är det väl alltid bra att ha dokumentation, sprängskisser osv tillhands både vid nedmontering och montering.
Vara två el fler är ju också bra - dels som fysisk hjälp men även att fler tänker är oftast bättre än en eller man får i alla fall oftare fler uppslag/idéer om man kör fast när fler tänker.
/Bo
uppar lite här

har rivit ur det mesta och lite till för att möjliggöra lyftet, men stött på hinder.
jag får inte loss kåpan som sitter på spännrullen till multiremmen, och då det är svårt att se ner där så vet jag inte vad den ska lossas med. nån som kan hjälpa?
Har aldrig stött på att man inte får av täcklocket en platt skruvmejsel lite i sidan sen ploppar de av
Sen en 14mm nyckel på och dra bak
Nyare motorer andvänder man en torx60
hollan skrev:Har aldrig stött på att man inte får av täcklocket en platt skruvmejsel lite i sidan sen ploppar de av
Sen en 14mm nyckel på och dra bak
Nyare motorer andvänder man en torx60
precis, får offra en plattmejsel o böja den lite så man får ett bra grepp om den jäkeln.
ibland har bara tatt med morakniven den sitter inte alls hårt
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]