Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja det är ju lite tråkigt dom slutar med 6-cyl men det kommer ju finnas nya begagnade ett tag till så måste man ha 6-cyl så för man väl köpa det istället för ny. :)

Har även provat att lyssna på Premium Sound i en S60 T5 MY14 och i en S60 T6 MY11 nyligen och båda låter bättre! Volvofirman här nere verkar inte va speciellt hjälpsamma med att lösa problemet så det blir att lyssna på låg volym istället då den inte klarar av att spela högt. Synd om den som köper den bilen sen och inte vet om att ljudet är riktigt helt i den.
av Primus
Var igår och pratade med min volvohandlare som brukar vara mer insatt(intresserad?) än en del andra Volvohandlare. Han sa tre saker av intresse:
- Lansering av D3 vet dom inget som helst om. Spekulationerna bland honom och några kollegor, baserat på vad någon högre upp i försäljningsorg. hade sagt, är att den kan ta ett tag. Man tror Volvo hellre prioriterar en D5 för en D3 då premiumsegmentet är viktigt och många "miljöbilister" nöjer sig med D4 och D2 ett tag till.
- Det har ryktas om att det kan bli minskad produktion av vissa lanserade VEA-motorer inom kort när nästa släpp ska ske. Det kommer dra ut på leveranstiderna för tex D4 under en period.
- Rykten om ingen AWD med VEA på nuvarande plattformar utöver XC60 går bland vissa handlare. Detta var dock inget som min sagesman hört direkt från trovärdig källa utan fått från kollegor/säljare.

Så jag kämpar på. Någon här som hört något trovärdigt om D3? Sitter verkligen i klistret. Måste beställa nästa vecka. Och allt tyder ju på att inget kommer förrän senare i vår som skrivits här tidigare. Och då kanske inte D3 är prioriterad ens...
av PFA
Om det är 120-gränsen du måste under så är det XC60 manuell eller S/V60 manuell eller automat du har att välja på i 60- serien om du ska ha en D4 som du vet...eller ha sådan tur att leasingbolaget råkar skriva in offerten att det är en XC60 manuell trots att det är en automat som i mitt fall :) Men jag hade klarat mig ändå...har 150 som gräns...

D3 lär antagligen inte hinna komma till nästa ÄT som är v. 20.
av Primus
PFA skrev:Om det är 120-gränsen du måste under så är det XC60 manuell eller S/V60 manuell eller automat du har att välja på i 60- serien om du ska ha en D4 som du vet...eller ha sådan tur att leasingbolaget råkar skriva in offerten att det är en XC60 manuell trots att det är en automat som i mitt fall :) Men jag hade klarat mig ändå...har 150 som gräns...

Jag kan inte vila gram som gäller nu för tiden. Men det är de statliga reglerna. Jag tror de ligger under 119 nu för många bilar. Men det har ju med vikt att göra också. Och min dröm vore en XC60 automat. Och jag behöver automat då 95% av körningen är i Stockholmstrafiken. Och varför jag då vill ha en XC60 överlåter jag till mitt svaga sinne och marknadsförarnas professionalism... Hål i huvudet om jag ska vara ärlig... Men annars mår jag bra... Vad jag vet..;)

Edit: ändrade käringen till körningen.. :lol:
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
av PFA
Primus skrev:
PFA skrev:Om det är 120-gränsen du måste under så är det XC60 manuell eller S/V60 manuell eller automat du har att välja på i 60- serien om du ska ha en D4 som du vet...eller ha sådan tur att leasingbolaget råkar skriva in offerten att det är en XC60 manuell trots att det är en automat som i mitt fall :) Men jag hade klarat mig ändå...har 150 som gräns...

Jag kan inte vila gram som gäller nu för tiden. Men det är de statliga reglerna. Jag tror de ligger under 119 nu för många bilar. Men det har ju med vikt att göra också. Och min dröm vore en XC60 automat. Och jag behöver automat då 95% av käringen är i Stockholmstrafiken. Och varför jag då vill ha en XC60 överlåter jag till mitt svaga sinne och marknadsförarnas professionalism... Hål i huvudet om jag ska vara ärlig... Men annars mår jag bra... Vad jag vet..;)
Det är numera vanligt att företag har en specifik CO2-gräns i sin bilpolicy. Gränsen tenderar att snävas åt efterhand naturligtvis.

Sedan 1:e januari 2013 gäller en ny miljöbilsdefinition. Definitionen tar hänsyn till bilens storlek (via vikten). För bilar som går på bensin och diesel (inklusive hybrider) skall bilens certifierade CO2/km vara lägre än 95 + 0,0457 * (tjänstevikt – 1372).

Jag gissar på att D3 kommer som MY15, men det är ju inte säkert att det blir v. 20, det kan ju likväl bli v. 46. Är osäker på exakt när i tiden som information inför ett nytt modellår släpps, det vet garanterat någon här på forumet, men det dröjer nog till en bit in på vårkanten.

Jag förstår ditt dilemma. Men jag tror du får släppa tankarna på en XC60 D3 om du måste beställa nu. En V60 automat eller XC60 manuell är väl inget att vara speciellt ledsen över :)
Senast redigerad av 6 PFA, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
En S60/v60/S80 D5 manuell går ju in på 120g och man får bättre prestanda och ljud än vea på köpet 0-100 på 7,4 sec. :)
av perhall
bem skrev:simonhalmstad,
Hade en V70N (2001:a 2.4 170 hk) förut med stereo HU803 RDS+4CD med Dolby Surround Pro Logic och högtalare "överallt" inkl Subwoofer under lastrumsgolvet (motsvarande dagens Premium sound). Ljudet i den var ganska mycket bättre än i den 2014 V70 D3 med High Performance ljudsystem jag har i den. Hade även laminerat glas i den gamla V70N så den var lite tystare inne i kupén.

/Bo
Det var ju dock en stereo för +14 000 eller nåt sånt medan HP är +3500 ca.

Var den verkligen tystare...? Det beror nog dels på lam rutor som du skriver men också på motorn, D3 är en ganska bullrig motor. Jag märker ju när jag kör en V70 diesel att den är mycket bullrigare än T4:an och en 535i att den är mycket tystare än 520:n...
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Visst det är lite mer komfortabelt med en bensinmotor körden en S60 T4F en gång och motorn hörders knappt. :) Sen tycker jag att Volvo lyckats få ner ljudnivån en hel del särskilt sedan nya D5:an på 205hk kom. Vill man ha den bullrigaste Volvo-dieseln ska man nog köpa XC90in för den verkar ha kvar den gamla gamla D5:an som va 185hk innan, inte har den bilen fått mycket nytt tyvärr. :)
av Primus
PFA skrev:Förresten, var är de övriga 5% av käringen?

;)
Haha... Ändrat nu..;)
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??