Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Funk skrev:Jag hade i går förmånen att köra en XC60 T6 (en av pressbilarna som testades i Nice), jag körde lite i ärenden i tjänsten och kom ned i 0.86 på färddatorn ! Jag körde med ECO+ påslaget och tog väl det i samma tempo som vanligt, vilket i min V50 D2 ger ca. 0,55l/m...

/Thomas
Inte extremt imponerande då det bara är fwd och det verkar som du 'jobbat ner' förbrukningen, eller vad tycker du?

Det är ju mest den nya lådan och bristen på awd som gör den snål. Att få en tvålitersmotor oavsett antal hästkrafter att dra soppa i den storleksordningen är ju inte revolutionerande på något sätt, tycker jag. Visst är det ok, men inte wow på något sätt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
MartinS skrev:
Funk skrev:Jag hade i går förmånen att köra en XC60 T6 (en av pressbilarna som testades i Nice), jag körde lite i ärenden i tjänsten och kom ned i 0.86 på färddatorn ! Jag körde med ECO+ påslaget och tog väl det i samma tempo som vanligt, vilket i min V50 D2 ger ca. 0,55l/m...

/Thomas
Inte extremt imponerande då det bara är fwd och det verkar som du 'jobbat ner' förbrukningen, eller vad tycker du?

/Martin
Den gamla T6 an ( systern till din,284hk) ville ha 1,1 ungefär vid samma körning. Vi pratar alltså om mestadels stadskörning eller blandad om är snäll..och ingen fick direkt vänta vid rödljusen på grund av mig..
Jag tycker det är bra med 19" vinterhjul och utan direkt ansträngning..

/Thomas
Tycker det är synd att inte Volvo kommer med lite mer miljöbilar man borde t.ex kunna köra alla Drive-E bensinmotorer på etanol! Kanske blir det lite mer gasbilar i framtiden hos Volvo om nu volvo utvecklat spa-plattformen så man kan ha gastankar i den för det var ju komplicerat i dom andra plattformarna. Men etanolmotorer verkar det inte va någong efterfrågan på längre. :|
Frågan är hur länge man behöver vänta för VEA + awd. Jag ska ha en ny bil snart, för lev innan semestern. Är nog för mycket att hoppas på med VEA + awd då....

Anledningen är inte att den behöver vara så snål, utan att jag helt enkelt vill ha något nytt, teknikmässigt! Gillar nya lådan också! :D
av Sharkbait
XC90_Executive skrev:Frågan är hur länge man behöver vänta för VEA + awd. Jag ska ha en ny bil snart, för lev innan semestern. Är nog för mycket att hoppas på med VEA + awd då....

Anledningen är inte att den behöver vara så snål, utan att jag helt enkelt vill ha något nytt, teknikmässigt! Gillar nya lådan också! :D

Nya XC90 kommer väl inte förrän i höst. XC90 skall väl vara den första modellen med VEA + AWD.
MY15 Kommer snart det lär väl presenteras en del nyheter då. :)
Användarvisningsbild
av bem
XC90_Executive skrev:Frågan är hur länge man behöver vänta för VEA + awd. Jag ska ha en ny bil snart, för lev innan semestern. Är nog för mycket att hoppas på med VEA + awd då....
Hej,

Jag läste på nåt annat ställe här på jagrullar att VEA med AWD kommer först på de"nya" plattformarna (t ex XC90, V90 osv). Rätta gärna om jag sett fel.
I "Volvo bibeln" står det att nya generationen XC90 väntas hösten 2014 (enligt uppskattning av de som skrev Volvo bibeln). V90/S90 skriver de i samma bibel att den uppskattas komma hösten 2015 och nya generationen V40/XC40 hösten 2016. Och troligen en liten V20 hösten 2017 (men Volvo har dementerat detta enligt artikeln i Volvo bibeln).

/Bo
XC90_Executive skrev:Ja, jag tänkte jag skulle vänta tills MY15 släpps. Är inte i behov av ny bil nu. Bara man ligger på tiidigt med en beställning så det blir lev innan semestern!
Blir det ingen sexcylindrig T6:a nästa gång? ;)
bem skrev:Jag läste på nåt annat ställe här på jagrullar att VEA med AWD kommer först på de"nya" plattformarna (t ex XC90, V90 osv). Rätta gärna om jag sett fel.
I "Volvo bibeln" står det att nya generationen XC90 väntas hösten 2014 (enligt uppskattning av de som skrev Volvo bibeln). V90/S90 skriver de i samma bibel att den uppskattas komma hösten 2015 och nya generationen V40/XC40 hösten 2016. Och troligen en liten V20 hösten 2017 (men Volvo har dementerat detta enligt artikeln i Volvo bibeln).
Det är frågan om dom kan vänta så länge innan övriga modeller får VEA + awd. Ska bli intressant hur det ska lösas med fyrhjulsdriften iallafall, någon haldex lär det inte blir.
simonhalmstad skrev:Blir det ingen sexcylindrig T6:a nästa gång? ;)
Nej, det kommer förmodligen bli en diesel. Kommer pendla ganska långa sträckor varje dag så antar att diesel är bäst då. :wink:

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]