Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#822373
Nja... Om man vågar kan man faktiskt hålla bilen igång utan batteri, eftersom generatorn lämnar all ström som förbrukas. Batteriet suger upp det som behövs för dess laddning, men ska INTE lämna ut ström under körning. (Prova inte detta med att köra utan batteri; elektroniken kan dö av det!).
Användarvisningsbild
av Vojje
#822380
varför skulle elektroniken ska skada av att batteriet är borttaget om det vore så att bilen tog sin ström direkt från generatorn? Då skulle generatorn bara skapa lite mindre och allt vore frid och fröjd.
Vad tror du t.ex. händer om generatorn lägger av under körning (remtrassel, dåliga kol etc.).
Stannar bilen omedelbart??? Nej, det gör den inte. Den går tills batteriet sinar.
av rid54
#822384
OT-varning:
Generatorns spänning när motorn går är högre än batteriets polspänning, alltså flyter strömmen in i batteriet. Generatorn håller systemspänningen vid c:a 14,4 V. Det som är inkopplat vid körning får ström från generatorn, så länge den laddar. När den slutar ladda tar batteriet över.

Att ha motorn igång och koppla bort batteriet funkar. MEN generatorn har svårare att hålla sytemspänningen stabil i det läget, så den kan stiga för högt och generatorspänningen har dessutom "spikar", som skulle sugits upp av batteriet och som kan slå ut känslig elektronik.
Användarvisningsbild
av Vojje
#822393
intressant hur du tror att batteriet och generatorn kan överta varandras roller som leverantör av spänning och ström utan att brukaren märker det minsta lilla pytte ryck eller flimmer i lampor. Fasinerande :D
av rid54
#822398
Eh..., det är väl inget konstigt? På äldre tiders bilar med likspänningsgenerator hände ju det hela tiden; de generatorerna laddade knappt alls på tomgång, men "tog över" så fort motorn gick upp i varv. Inga konstigheter alls. Jag gillar inte att verka dryg, men just detta är inte nåt jag tror, faktiskt. Hela elsystemet är uppbyggt på att en generator levererar all ström så länge den drivs tillräckligt fort av motorn. Stannar generatorn tar batteriet över. Det behövs heller ingen "omkoppling"; alla grejerna är ju hopkopplade hela tiden.
#822416
Ett tips!
Ta aldrig bort någon batterikabel när motorn går.
Visst går det, men pröva INTE som tidigare tipslämnare skrivit.
Detta för att minska skapande av eget problem som en följd från detta prov. Kan bli dyrt.
För att kolla om generatorn laddar, mät spänningen med instrument före och därefter när motorn går med ca 1 000 varv.
Ett friskt uppladdat batteri har en spänning mellan 12,5-12, 7 Volt efter att bilen villat över natten innan start. Vid laddning med bilgeneratorn ca 14,2-14,4 Volt.
Generator levererar den ström som bilen fodrar under gång och för att inte stanna efter ett antal timmar utan laddning.
Batteriet är en ”backup” kan endast leverera en viss mängd ström till bilen ifall generatorn är ur funktion.

Lennart
Användarvisningsbild
av johnnype
#822422
Vojje skrev:intressant hur du tror att batteriet och generatorn kan överta varandras roller som leverantör av spänning och ström utan att brukaren märker det minsta lilla pytte ryck eller flimmer i lampor. Fasinerande :D
Elläran är inte på din sida tyvärr!
#822424
På äldre bilar med likströmsgenerator så kunde man testa om generatorn laddar på detta sätt, genom koppla bort batteriet. Ett enkelt prov utan instrument.
Inget tog skada av detta prov, kanske lever kvar hos en del äldre bilägare.

Lennart
av Mikeb
#822438
God kväll gott folk

Lite uppdatering.
Kunde nu få igång bilen i ca en min och den stod på tomgången men sen började den strula igen och dog.

En polare kom över med massa verktyg så vi började kolla runt lite.

Vi kopplade startkablar mellan min och hans Volvo V70. Fungerade fortfarande inte att hålla bilen igång.
Vi mäte batterisyran och det var inga problem.
Vi kollade även tändstiften om det skulle vara något dåligt med dom. Inga fel. Såg riktigt fina ut (Kollade i säkerthetsskull)

Nu kom det dock upp ett felmeddelande på färddatorn "Låg batterispänning". Så vi tog ut batteriet och har nu satt det på laddning övernatten så vi får hoppas på att det kanske hjälper.

Har ni några andra synpunkter på vad det kan vara för fel?
Olika felmeddelanden v50 2011

Motorkod och registreringsnummer på bilen mo[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Ja det såg inget vidare ut

Om vevaxelgivaren inte ger pulser så fö[…]