Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Torbjörn_75: Du har alltså inte någon som helst aning om att ALLA bilars hastighetsmätare visar lite för mycket. Tillverkarna måste bygga in en viss buffert så att bilen aldrig kan visa för lite, t.ex om man byter till hjul med större rullomkrets.

Sen undrar jag om du alltid ändrar din egen hastighet med minst 10km/h. Det finns många lägen där man kanske vill öka eller minska med mindre. Ibland passar vägen eller väglaget inte till att köra i skyltad hastighet. Att bara ha farthållare som går att ställa i skylthastigheter vore väldigt oanvändbart!
torbjorn_75 skrev:Ja nu vet jag inte hur du tänkte om du tänkte alls.
Det är fortfarande 10 km/h steg mellan hastigheterna, inte 5 km/h.
Jo tack det samma!

Nu ska jag förklara för dig hur jag tänkte:
Om hastighetsbegränsningen är 70 km/h och jag vet att min mätare visar 5 km/h för lite då vil jag öka med ... ... tadaaaa: 5 km/h.
Inte 10 km/h!
Utan 5 km/h.

Förstår du nu hur jag tänkte?

Vanligtvis försöker jag vara snäll när jag svarar folk men du har satt tonen själv.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
joel80 skrev:Torbjörn_75: Du har alltså inte någon som helst aning om att ALLA bilars hastighetsmätare visar lite för mycket. Tillverkarna måste bygga in en viss buffert så att bilen aldrig kan visa för lite, t.ex om man byter till hjul med större rullomkrets.
Bara för att ALLA tillverkare gör felaktiga mätare
betyder inte att det alltid måste vara så i all evighet.
Någon kan sätta ner foten och säga "nu tar vi tag i det
här felet och fixar det".

Självklart finns det de som är snabba som gatan och säger
"Men det går inte, det GÅR inte, DET GÅÅÅÅÅR INTE!"
Dessa personer ska man inte lyssna på, ty det är inte
sådana personer som driver samhällsutvecklingen framåt.
Lyssna istället på herr Gunde Svan, han brukar säga
"Ingenting är omöjligt!"
joel80 skrev:Sen undrar jag om du alltid ändrar din egen hastighet med minst 10km/h. Det finns många lägen där man kanske vill öka eller minska med mindre. Ibland passar vägen eller väglaget inte till att köra i skyltad hastighet. Att bara ha farthållare som går att ställa i skylthastigheter vore väldigt oanvändbart!
Jag ändrar oftast min egen hastighet med minst 10 km/h.
Det kom fram tidigt i tråden att det även finns möjlighet till finlir i steg om 1 km/h.
Ingen har krävt att den BARA ska gå att ställa i skylthastigheter vad jag vet?
bandis skrev: Nu ska jag förklara för dig hur jag tänkte:
Om hastighetsbegränsningen är 70 km/h och jag vet att min mätare visar 5 km/h för lite då vil jag öka med ... ... tadaaaa: 5 km/h.
Inte 10 km/h!
Utan 5 km/h.

Förstår du nu hur jag tänkte?
Nej, jag förstår inte nu hur du tänkte.
Varför ska du ställa in felaktig hastighet och sedan justera med felvisningen? Ställ autopiloten rätt från början istället.
Användarvisningsbild
av joel80
torbjorn_75 skrev: Bara för att ALLA tillverkare gör felaktiga mätare
betyder inte att det alltid måste vara så i all evighet.
Någon kan sätta ner foten och säga "nu tar vi tag i det
här felet och fixar det".

Självklart finns det de som är snabba som gatan och säger
"Men det går inte, det GÅR inte, DET GÅÅÅÅÅR INTE!"
Dessa personer ska man inte lyssna på, ty det är inte
sådana personer som driver samhällsutvecklingen framåt.
Lyssna istället på herr Gunde Svan, han brukar säga
"Ingenting är omöjligt!"
Men det är ju inget fel!
Det är en säkerhetsfunktion. Något som det är bestämt att det ska vara så att inte folk kör för fort p.g.a felaktig hastighetsmätare (t.ex när man byter däck.)
Du har ju inte förstått anledningen till varför hastighetsmätare visar något för mycket, det handlar inte om fel eller att det inte går.
torbjorn_75 skrev: Jag ändrar oftast min egen hastighet med minst 10 km/h.
Det kom fram tidigt i tråden att det även finns möjlighet till finlir i steg om 1 km/h.
Ingen har krävt att den BARA ska gå att ställa i skylthastigheter vad jag vet?
Men vänta.. Ändrar du din hastighet med mer än 10km/h så måste du om du har 10km/h per steg alltså ändra till 20km/h mer. Så om man ska följa det du sa tidigare så måste du alltså antingen ändra med 10km/h eller 20km/h. Inte "minst 10km/h"... det finns inget steg i din värld som är drygt 10km/h..
Att finlira 1km/h innebar att man var tvungen att hålla in en knapp och ha koll på displayen när den kommit upp i rätt hastighet.. Man var alltså tvungen att ta ta ögonen från vägen. Ska man då öka 13km/h så blir det rätt lång stund. Och även vid bara ett par km/h så tog det koncentration från vägen på ett helt annat sätt än vad min nuvarande 1km/h-knapp på ratten gör.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
joel80 skrev:Men det är ju inget fel!
Det är en säkerhetsfunktion. Något som det är bestämt att det ska vara så att inte folk kör för fort p.g.a felaktig hastighetsmätare (t.ex när man byter däck.)
Du har ju inte förstått anledningen till varför hastighetsmätare visar något för mycket, det handlar inte om fel eller att det inte går.
Jo, det är ett fel.
Om hastigheten är 70 km/h och mätaren visar 75 km/h så är det ett fel.
Att det finns anledningar till att mätaren visar fel betyder inte att det inte är ett fel.

Hade den visat 71 km/h hade det varit "något för mycket".
joel80 skrev:Men vänta.. Ändrar du din hastighet med mer än 10km/h så måste du om du har 10km/h per steg alltså ändra till 20km/h mer. Så om man ska följa det du sa tidigare så måste du alltså antingen ändra med 10km/h eller 20km/h. Inte "minst 10km/h"... det finns inget steg i din värld som är drygt 10km/h..
Och med detta vill du ha sagt vadå?

Jag ändrar min hastighet minst 10 km/h dvs antingen 10, 20 eller 30 km/h osv.
Så att hastigheten matchar den nya skylten precis som den gjorde med den föregående.

Jag vill inte ändra med "drygt" 10 km/h om nya skylten skiljer *exakt* 10 km/h,
det skulle bli väldigt konstigt.
Användarvisningsbild
av joel80
torbjorn_75 skrev: Jo, det är ett fel.
Att det finns anledningar till att mätaren visar fel betyder inte att det inte är ett fel.

Åter igen.. nej det är inget fel. Det är en inbyggd säkerhetsfunktion så att det t.ex ska vara godkänt att byta däck som har några procent större rullomkrets. Skulle biltillverkarna göra som du säger skulle bilarna bli olagliga att framföra (p.g.a hastighetsmätare som visar för lite) om man bytte däck på dem.

torbjorn_75 skrev: Jag ändrar min hastighet minst 10 km/h dvs antingen 10, 20 eller 30 km/h osv.
Så att hastigheten matchar den nya skylten precis som den gjorde med den föregående.

Du är extrem om du alltid ändrar hastigheten efter skylten och missade visst några kapitel i körkortsboken när du tog körkort. Att bara köra efter skylthastighet är riktigt dumt, och jag tror inte på att du är så dum. Du anpassar nog hastighet till rådande situation många gånger du också. Att du sitter och skriver vad du gör här i tråden kan nog bara ses som provokation och lite trollande.
av stavas
torbjorn_75 skrev:
joel80 skrev:Men det är ju inget fel!
Jo, det är ett fel.

joel80 skrev:Men vänta.. Ändrar du din hastighet med mer än 10km/h så måste du om du har 10km/h per steg alltså ändra till 20km/h mer. Så om man ska följa det du sa tidigare så måste du alltså antingen ändra med 10km/h eller 20km/h. Inte "minst 10km/h"... det finns inget steg i din värld som är drygt 10km/h..
Och med detta vill du ha sagt vadå?

Jag ändrar min hastighet minst 10 km/h dvs antingen 10, 20 eller 30 km/h osv.

Jösses... Troll?
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
joel80 skrev:Åter igen.. nej det är inget fel. Det är en inbyggd säkerhetsfunktion så att det t.ex ska vara godkänt att byta däck som har några procent större rullomkrets.
Jo, det är ett fel. 75 km/h visning vid 70 km/h är 7 % fel.
Om mätaren hade visat 20 % fel, hade du då ansett det vara fel,
eller fortfarande bara en "inbyggd säkerhetsfunktion"? 50 %?
joel80 skrev:Skulle biltillverkarna göra som du säger skulle bilarna bli olagliga att framföra (p.g.a hastighetsmätare som visar för lite) om man bytte däck på dem.
Jag har inte sagt ett ord om hur den tekniska lösningen ska se ut...

Angående rullomkretsen så behöver man inte vara Einstein
för att förstå att det finns minst två lösningar på problemet;
antingen bygga mätare som visar hastighet *oberoende* av rullomkrets,
eller kan man mäta rullomkretsen och kompensera.

Kom nu inte och påstå att det inte heller går.
torbjorn_75 skrev:Jag ändrar oftast min egen hastighet med minst 10 km/h.
.
.
.
joel80 skrev: Du är extrem om du alltid ändrar hastigheten efter skylten och missade visst några kapitel i körkortsboken när du tog körkort. Att bara köra efter skylthastighet är riktigt dumt, och jag tror inte på att du är så dum. Du anpassar nog hastighet till rådande situation många gånger du också. Att du sitter och skriver vad du gör här i tråden kan nog bara ses som provokation och lite trollande.
Oftast och alltid är inte samma sak, eller missade du några kapitel i svenska ordboken?
Troll kan du vara själv...
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
stavas skrev:Jösses... Troll?
Ja du skulle antagligen ha sagt likadant om killen som föreslog att jorden var rund när alla
trodde att den var platt också. Kanske bränt honom på bål till och med?

Du har minst en person i tråden som sagt att han trycker två snabba för att hoppa 10 km/h (Mwi).
Det kan inte vara något trollande att då föreslå att knappen ska stega 10 km/h istället för bara 5 km/h.
Du sparar en knapptryckning varje gång.

Och vad är väl inte GustavE som föreslår tre knappar med färdiga hastigheter 50, 70 och 90 km/h.
Det måste vara ett Supertroll!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]