Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RilleS
Det verkar inte som att de monterar gummilisten på nya bilar, jag har i varje fall inte sett den på någon. Jag ska absolut se till att få en monterad på min nya XC70 som kommer om några veckor :D.

Här är en bild på gummilisten som löste problemet på min bil:
Bild
av Donjel
RilleS skrev:Det verkar inte som att de monterar gummilisten på nya bilar, jag har i varje fall inte sett den på någon. Jag ska absolut se till att få en monterad på min nya XC70 som kommer om några veckor :D.

Här är en bild på gummilisten som löste problemet på min bil:
Bild
Ah, tack så mycket. Jag får visa den bilden och se vad dom säger.
Användarvisningsbild
av bem
Orsaken till vattenläckaget in under taket är med stor sannolikhet att det är lite felkonstruerat tycker jag med "skålarna" med gummipropparna under gångjärnen - där blir ju vatten stående vid regn, kolla bilden nedan från min V70 2014, ena sidan men är samma på andra skålen också att den är full med vatten.
Den långa svarta listen som de sätter fast uppepå där som visades i förra bilden på den röda V70 bagageluckan styr då undan vatten från att lägga sig i "skålarna" såvitt jag förstår. Så är min tankegång. Alla med V70 II borde nog se till att få den långa svarta listen monterad. Svarta listen finns inte monterad på min V70 2014 som är tillverkad 2014-09. Skall säga till nästa gång jag är hos Volvoverkstan att de får montera svarta listen.

/Bo

Bild
Användarvisningsbild
av RilleS
I mitt fall rann vattnet in i själva gångjärnshålen och det sker under själva öppningsmomentet. Vattnet forsade ned över gångjärnen och den lilla gummikanten runt öppningarna klarade inte av att styra undan allt vatten.

Bild

Fördelarna med den "öppna" konstruktionen som är utan gummilist är väl smuts spolas bort i utrymmet under luckan. Många som har dessa bilar kör ju enbart aut*mattv*tt och då sker ju en viss form av rengöring även under luckan. När listen sitter på plats så kan det samlas smuts ovanför listen och inget vatten kommer heller rinna ned i utrymmet nedanför, så man får ta lite med svampen där, men det gör man ju ändå :wink:.

Konstruktören har nog tänkt att gummikanten runt gångjärnshålen ska klara att styra undan vattnet men det gör de bevisligen inte.

/Richard
av Moody
Den där listen borde väl åtminstone monteras på de bilar som får takvinge monterad. Eller uppstår detta problem på bilar utan vingen också?
av Donjel
Håller med föregående om "skålen" som är framför gångjärnen. Det var ju smart att sätta ett hål där också som måste pluggas med en gummitätning. Sen känner jag att jag får skämmas lite, jävlar vilken putts ni har där under luckan! Får ställa mig med en fuktig trasa och torka lite någon dag hehe.
av mattish
Donjel skrev:Håller med föregående om "skålen" som är framför gångjärnen. Det var ju smart att sätta ett hål där också som måste pluggas med en gummitätning. Sen känner jag att jag får skämmas lite, jävlar vilken putts ni har där under luckan! Får ställa mig med en fuktig trasa och torka lite någon dag hehe.

Haha, BEMs bil är ju helt ny....
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Moody skrev:Den där listen borde väl åtminstone monteras på de bilar som får takvinge monterad. Eller uppstår detta problem på bilar utan vingen också?
har rn v70 uten vinge og en xc 70 med vinge. Lekkasje på begge 2.
av Andis
Ja när man ser bilderna förstår man kunnat det rinner in vatten den vägen om inte listen sitter där.

Tyckte min vän sa att det var en grej som fixades som garanti åtgärd och att Volvo visste om missen.

Lustigt att dom ville ha felsökningsavgift av trådskaparen hoppas det löser sig när du visar bilden för dom.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Donjel
Nä nu vet jag inte vad jag ska tro längre. Har kört med luckan stängd sedan i tisdags då hade jag öppet den samtidigt som jag lossade panelen lite för att kolla om det var blött. Efter det har det varit stängd. Men nu idag kollade jag in i bagaget och tro fan det var blött... Kan det kommit in så mycket på tiden jag kollade i tisdags? Lossade panelen lite mer idag så att vattnet ska rinna ner på plastmattan istället för att ligga kvar i panelen. Tänkte det är lika bra för det kändes rätt så fuktig på en del av innertaket.

Edit: Min plan med panelen verkar inte ha fungerat. Det var ännu blötare i innertaket än innan när jag kollade imorse.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]