Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Jag har haft min MY10 automat sedan den var ny. Knappt 8000 mil. Enormt nöjd. Inga problem. Fantastisk motor som fungerar fint ihop med lådan. Tyvärr törstig. Ska bytas ut nu...men kommer nog att sakna den.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har kört 2,5T/2,5FT mellan 2001-2013 förutom ett snedsprång till diesel under 2006-2007. Nu har jag åter gett mig på att testa diesel, mycket beroende på att den fantastiska 5-cylindriga turbomotor ej längre saluförs. Jag gillar skarpt den motorn måste jag säga. Men visst har den kostat en och annan krona extra i bränsle jämfört med snålvargarna.
Användarvisningsbild
av Strebern
Kör S80 2,5FT MY10

Den har gått på etanol i hela sitt liv, och har nu gått ca 16 000 mil.
Går som en klocka utan behov av några reparationer (inga knutar, stötdämpare, drivaxlar eller annat i upphängning/kraftöverföring, turbo eller annat har behövts bytas), slitdelar såsom bromsbelägg har självklart bytts....

Bilen drar ca 1,1 - 1,2 liter ETANOL per mil i snitt, och det är ca 70% landsväg och 30% stadstrafik. Med 95 oktan bensin ligger jag på under litern.

Bilen har manuell växellåda + 18" fälgar.

KÖP!!! 2,5FT är en grymt skön och rolig bil, välj 231 hk eller en 200hk som du sen chippar.
Senast redigerad av 1 Strebern, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
1,8 l/mil är absurt högt. Måste vara mycket stadskörning. Jag körde aktivt och snittade på 1,25 LE85/mil, 1,4l/mil med 1.600 kilos husvagn bakom.......Manuell låda och 18-tummare. Jag skulle tro att snittet här på forumet ligger runt 1,4 med normal körning på E85.

Riktigt trevlig motor med bra ork. Köp senare än 09 då den fick en högre stegad låda sent 2009. Den fanns tidigt som 200hk men blev sedan 231 hk. 231-hästaren med den långa utväxligen är brymt bra. Bästa bilen jag haft.
av jpennerb
Racetwin2 skrev:1,8 l/mil är absurt högt. Måste vara mycket stadskörning..
Jag kör i stort sett bara i stan och många av resorna är väldigt korta(ca 5min) till/från dagis, affärer & släkt/vänner. Och av dessa är många också kallstarter, inte direkt ett bra körmönster för att få en låg förbrukning. Har även automat som drar upp förbrukningen mycket i stan, fast värt varje dl etanol med bilen! :lol:

Vet inte vad den skulle dra på bensin med samma körning men jag gissar på 1,3 - 1,4 då jag aldrig har testat med bensin i bilen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Racetwin2 skrev:1,8 l/mil är absurt högt. Måste vara mycket stadskörning. Jag körde aktivt och snittade på 1,25 LE85/mil, 1,4l/mil med 1.600 kilos husvagn bakom.......Manuell låda och 18-tummare. Jag skulle tro att snittet här på forumet ligger runt 1,4 med normal körning på E85.

Riktigt trevlig motor med bra ork. Köp senare än 09 då den fick en högre stegad låda sent 2009. Den fanns tidigt som 200hk men blev sedan 231 hk. 231-hästaren med den långa utväxligen är brymt bra. Bästa bilen jag haft.
2,5FT satt väl i bi-fuel innan, men ser att den fått sänkt effekt från 231 till 213 samt att den gått ner i litervolym till 2,0. Hur känns den nya 213-hästarn är det samma ljud och acc i din nya 2,0l 213hk som i din tidigare bi-fuel? :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
För att inte hamna i massa OT så lade jag upp en separat tråd kring Bifuel vs 2,5FT:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=101738
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Okej tack för länken. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Planerar framåt något år här och till dags dato lutar det åt en 2.5FT för min del också. Framförallt för att de verkar väldigt prisvärda på begagnatmarknaden.

Jag hade massvis av frågor men har precis nu hjärnsläpp och det enda jag kan komma på, är backspeglarna tiltningsbara? V60 har det om förarstolen är ett elmanövererat sådant och elinfällbara speglar.
Då jag är förtjust i fälgar av modell större och redan dag 2 skrapade mina nya 19" med min V50 så är ju detta en funktion to die for.
av JE Jr
Ja, min S80 07 har det så det förutsätter jag finns. Du måste ha elstol med minne (detta för att få minnesfunktionen i speglarna så de vat vilken position de skall återgå till), men om speglarna måste vara elinfällbara låter jag vara osagt.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]