Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jsj25155
Hej,

Jeg er dansk, så mit svensk er inte så bra på skrift :)

Jeg har læst en masse tråde, men er inte helt sikker...

Hvad må jeg helt præcist gøre, for at min bil kan køre 100% etanol?

Jeg har idag forsøgt 25% etanol / 75% bensin, og det går bra, utan nogen ændringer på motoren/pumpe/slanger/sprindare.
av Rådlös
Man kan säga att det finns fyra olika metoder att konvertera en bensinmotor till E85 (för jag antar att det är detta du menar med 100% etanol?).

1. Man kan sätta i en extra bränsletrycksregulator. Den "stryper" returledningen så att det blir högre tryck till spridarmunstyckena. Detta är förmodligen den billigaste metoden men den är lite "ute" i dag. Den har en nackdel som jag skall återkomma till.

2. Man kan byta ut spridarmunstyckena till större munstycken som flödar mera, man vill ha ca 35% mer bränsle och det gäller också bränsletryckregulatorn. Spridare kan man visserligen hitta på bilskroten, men det kan bli dyrt om man har otur.

Båda dom här metoderna har den nackdelen att dom har ingen köldstartanrikning. Det går visserligen att ordna elektroniskt, men kräver lite elkoppling.
Om man av någon anledning inte kan tanka E85 utan måste tanka bensin igen, så blir det lite besvär med att ställa om bränsletrycksregulatorn eller byta spridare. Det är kanske inte det trevligaste om man står långt ute på landet, mitt i natten, på vintern.

3. Sätt i en så kallad Piggyback, en liten elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle i varje puls. Detta är den enklaste och behändigaste metoden. Det finns färdiga adaptrar som sitter på kablarna till spridarna. Det är minimala kopplingar, vanligtvis bara +12 volt och jord förutom spridarkontakterna. Men det är mycket lätt att göra. På YouTube finns det filmer där barn och till och med blondiner kan koppla in en Piggyback. Dom kan kosta från strax under tusenlappen (självbygge) upp till 2 - 3 tusen (färdigbyggda). Lite beroende på vad man söker och vill ha. Dom flesta Piggyback har en omkopplare så att man kan välja E85, blandtankat ca 50/50 eller bara bensin. Omkopplingen sker direkt och i dom flesta fall inne i bilkupén. Mig veterligt har alla Piggyback en köldstartanrikning.

4. Man kan mappa om ECU'n. Eller byta ut datorchippet. Detta anses vara den ultimata metoden och kostar därefter, priser på upp till 10 000 kr har nämnts. Dessvärre finns det ibland så kallade "källarfirmor" som gör sådant så man bör undersöka firman/personen först och ta reda på vad man får för pengarna. Lovar dom skriftlig garanti eller annan köptrygghet så är det naturligtvis ett plus.
Därmed är inte sagt att alla så kallade chiptrimmare är bedragare, men man bör informera sig.
Naturligtvis kan man göra en kombination av två metoder, men det är lite överkurs. Men alla metoderna går ut på att motorn skall få ca 35% mer bränsle. Det finns också ett viktigt tillägg till alla fyra metoderna. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än bensin på förbränningsluften för att förbrännas på det mest effektiva sättet. Därför skall man se till att den luftförvärmningen som var i bilen från början fungerar bra. Av detta förstår man också att så kallade öppna sportluftfilter inte är någon "hit" ihop med E85. Har man turbo i motorn så kommer man i ett annat läge. Där blir luften varm så det räcker och blir över.
Det fínns även en stor etablerad firma som gör konverteringar, men dom gör det inte på äldre bilar än 5 år. Och har man gjort det där så får man omregistrera bilen till miljöbil, om det nu finns några fördelar kvar med det (?) Denna metoden är dock mycket dyr. 50 000 kr har nämnts. Firman som gör det heter BSR och finns i Växjö. http://sv.bsr.se/

Om man vill läsa mer om allt det här, alla fyra metoderna, kan man gå in på http://www.etanol.nu Där finns mycket kunskap och erfarenhet.

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]