Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Jag lånade bilen till en arbetskamrat och för att ta lås nycklen lite lättare från nyckelknipan så drog jag ut själva metaldelen från nycklen och han fick bara plast delen och när han kom tillbaka så säger han att han får inte ut nyckeln ( skall tilläga att jag har keyless så han hade aldrig behövt stoppa in nycklen i hålet men jag glömde säga det till honom). Och upphöjningar eller ej, äldre eller yngre, så själklart är det inte. Och på 70 tals bilarna kunnde du inte stoppa in nycklen med gummi sidan förre för visst var det självklart hur man skulle göra:))))
Användarvisningsbild
av SvenB
Okey ger man ut halva nyckeln är det lättare att göra fel :wink:
av valln
Slezii skrev:Har också råkat ut för detta och efter många försök så insåg jag att det är bara att bryta ut det. Bara drog ut det och den lila luckan som täcker för hålet när nycklen inte är i har hängt sig i öppet läge men jag drog ner den och den hoppade tillbaka i läge och det fungerar hur bra som helst sedan dess! Själv tycker jag att det är ett jättemiss av Volvo att göra så nyckeln kan fastna, inte ens på 70 talets bilar behöver man fundera på vilket håll man stoppar in nycklen och manualen läser man inte varje gång man skall starta bilen!
På en Volvo 140 från 70-talet behöver du vända nyckeln åt rätt håll.
Jo, det är likadant på ett ASSA-lås hemma i ytterdörren också men den stora skillnaden är ju att man inte kan sätta in den fel så att den fastnar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Alla kan vi misslyckas, men att då skylla på Volvo tycker jag är att gå för långt. :roll:
Användarvisningsbild
av bem
Skall jag vara helt uppriktig har jag aldrig gillat Volvos "startnyckel" på V70 II (och den generationen Volvo). Kom ihåg första gången jag hade en V70 hyrbil 2008 nåt sånt att jag redan då tyckte dels placeringen av nyckelhålet var bortitok dels att nyckeln liksom sögs in i nyckelhålet och kändes "osäkert". Och redan då tänkte jag - undrar vad som händer om man stoppar in nyckeln fel - får man ut nyckeln då, startar bilen, går det få stopp på bilen. Nu när jag har en V70 II själv så har jag vant mig men nog finns det väl bättre lösningar på andra bilar?
Nån favoritlösning som ni sett som är "idiotsäker"?
Vi får väl hoppas Volvo hittar på nåt lite bättre till nästa generation Volvobilar (XC90, V90 osv).

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har aldrig "ägt" någon V70II, men väl kört dom många gånger. Men däremot hade den Renault Megane jag hade mellan 2006 och 2009 nyckelkort. Jag hade ingen svårighet med någon av dessa bilar. Tanken av att sätta in den "bakfram" fanns aldrig. Men som sagt, hade det hänt, så inte hade jag skyllt på biltillverkaren.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det är en annan "pilsner" :D Men det är en lösning på detta "problem".
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]